IAR nu a murit, renaște prin ARCA

  • Avionul supersonic IAR - 111 Excelsior (9)
  • Avionul supersonic IAR - 111 Excelsior (8)
  • Avionul supersonic IAR - 111 Excelsior (6)
  • Avionul supersonic IAR - 111 Excelsior (7)
  • Avionul supersonic IAR - 111 Excelsior (5)
  • Avionul supersonic IAR - 111 Excelsior (4)
  • Avionul supersonic IAR - 111 Excelsior (3)
  • Avionul supersonic IAR - 111 Excelsior (2)
  • Avionul supersonic IAR - 111 Excelsior (1)

Date tehnice

  1. Lungime: 24 m
  2. Anvergura: 12 m
  3. Greutate gol: 7,2 t
  4. Greutate la decolare: 19 t,
  5. Motor: Executor – 111
  6. Forta de tractiune motor la sol: 20 tf,
  7. Forta de tractiune motor la 30.000m: 24 tf,
  8. Echipaj: 2

Programul IAR-111 Excelsior vizeaza realizarea unui avion supersonic de mare altitudine destinat extinderii capabilitatilor ARCA de lansare a rachetei orbitale Haas 2, precum si dezvoltarii tehnologiilor pentru turismul spatial. Initial aparatul a fost denumit E-111, mai apoi primind denumirea de IAR-111.

Vâlcea este numită de cunoscători și NASA („National Aeronautics and Space Administration”) României pentru că în județul din Oltenia departe de problemele de zi cu zi, de frământările sociale, politice, se întâmplă ceva. O mână de cercetători, oameni care tac și nu prea vorbesc, lucrează la proiecte spațiale. Mai mult, la nici zece kilometri de Râmnicu Vâlcea se lucrează la primul supersonic românesc. Este o realizare a inginerilor de la Asociația Română pentru Cosmonautică și Aeronautică (ARCA).

Povestea ARCA a încep ut în 1998. Atunci, câțiva studenți de la Inginerie Aerospațială, aflați la Sibiu, în apropierea casei memoriale Hermann Oberth (unul dintre părinții fondatori ai astronauticii) și’au propus să impulsioneze nivelul scăzut al activității cercetării aerospațiale din România. Printre ei se afla și Dumitru Popescu, președintele ARCA, o asociație privată, alta decât Agenția Spațială Română (ROSA). În 1999, ARCA a căpătat statut juridic și a fost înregistrată ca asociație non-guvernamentală.

Sediul ARCA și atelierele sunt în comuna Păușești-Măglași, la zece kilometri de Râmnicu Vâlcea. Aici se construiește visul românesc, visul primului avion supersonic realizat de ingineri români, la noi în țară.

„ARCA a apărut ca urmare a necesității de a crea și de a face lucruri bune, de a cerceta în mod aplicat și a ajunge sus, cât mai sus, pentru că principalul scop este acela de a ieși în cosmos, de aici s’a plecat”, explică Dumitru Popescu.

Realizările ARCA sunt deja cunoscute. Printre ele, Racheta DEMONSTRATOR 2 B, echipată cu primul motor din lume din materiale compozite, reutilizabil și care a fost lansată, cu succes, în 9 septembrie 2004 din Poligonul Forțelor Aeriene de la Capul Midia. A fost prima rachetă 100% de origine română și civilă. Se mai poate menționa sistemul Stabilo, care a executat două misiuni până în prezent, misiunea a doua având loc la 12.000 de metri altitudine deasupra Mării Negre, în 2007. De asemenea, se poate aminti de Racheta Suborbitală HELEN 2, demonstrator tehnologic pentru Competiția Google Lunar X Prize.
În fapt, principalul obiectiv al programului spațial al echipei de la ARCA este lansarea unei sonde lunare care să transmită imagini de pe lună.

„În concurs au rămas 20 de echipaje care au dreptul să folosească doar 10% din finanțări ca fiind finanțări guvernamentale, 90% trebuind să provină din fonduri private. ARCA este un concurent care, deocamdată, a folosit doar fonduri private, Guvernul României sau administrațiile locale sau județene neimplicându-se în susținerea financiară”, precizează Popescu.

Totodată, printre alte realizări ale ARCA poate fi amintită HAAS II, o rachetă spațială în trei trepte pentru competiția Lunar X Prize. Pentru transportul rachetei HASS II la altitudinea de lansare, ARCA a început construcția avionul supersonic de transport IAR 111 Excelsior. Este vorba despre primul avion supersonic românesc și care va fi folosit și pentru dezvoltarea tehnologiilor spațiale pentru turismul spațial.

În cazul avionului care se construiește în prezent la Râmnicu Vâlcea, a fost finalizat deja al doilea motor al supersonicului în proporție de 50%. Echipa va realiza patru agregate complete și 12 camere de ardere. Motorul Executor folosește oxigen lichid ca oxidant și kerosen în rolul de carburant. Tracțiunea motorului este de 23 de tone forță în vid și timpul maxim de funcționare la zbor este de 190 secunde. Prin utilizarea pe scară largă a materialelor compozite și a aliajelor de duraluminiu, motorul Executor are greutatea de numai 210 kg, ceea ce îi conferă un raport tracțiune/greutate de 110, cel mai bun raport atins vreodată de un motor european. ARCA estimează atingerea unui raport și mai bun după încheierea testelor.

„Executor este cel mai important program al ARCA de până acum. După încheierea testelor vom avea un produs de înaltă tehnologie, o realizare de marcă la nivel european și mondial. Ne mândrim cu faptul că este un program realizat privat în România. Executor ne va permite abordarea zborurilor orbitale. Am ținut în mod special să realizăm absolut toate componentele motorului la ARCA. Nedepinzând de subcontractori, am scăzut costurile și am crescut foarte mult viteza de execuție. Mai mult, orice modificare necesară, în direcția creșterii performanțelor, va fi extrem de ușor și rapid implementată”, mai spune președintele ARCA.

Secventa de zbor tipica a acestui aparat cuprinde decolarea de pe suprafata marii, executarea unui zbor orizontal de accelerare, pana la viteze subsonice ridicate, urmat de ascensiunea rapida, in circa doua minute, pana la altitudinea de 16.000m. La aceasta altitudine avionul va elibera racheta Haas 2, care va urma programul de zbor propriu. IAR – 111, fara sarcina utila acrosata, va reveni planat pe suprafata marii.

IAR – 111 va avea capacitatea de zbor supersonic cu viteze de Mach 1,5 la altitudini de 16.000m, in cazul transportului rachetei Haas II, iar in cazul folosirii ca platforma de dezvoltare a tehnologiilor pentru turismul spatial, va dezvolta viteze de Mach 2,6 la altitudini de 30.000m.

Avionul va avea un echipaj format din doua persoane, pilot si navigator, urmând sa devina primul avion supersonic romanesc. Cabina avionului este separabila si este echipata cu doua parasute propulsate cu motoare racheta proprii. Astfel, cabina avionului poate fi separata de avion la viteze de Mach 0 – 1,2 si inaltimi de 100 m si poate aduce echipajul in siguranta pe suprafata marii.

Așadar, nu mai este mult până la lansarea primului avion supersonic românesc. În acel moment Râmnicu Vâlcea va apărea pe harta aeronauticii internaționale, grație unui grup de visători, care fac minuni în atelierele de la Păușești-Măglași.

De pe Facebook

__________

Donați, donați, donați!

1 Commentariu

  1. Gabriel 11 septembrie 2016 la 12:22 - Raspunde

    Nu puteam sa imi imaginez niciodata ca in Romania se poate realiza asa ceva in aceste cicumstante. I afara de alte comentari de care a avut parte si savantul Roman de cetatenie Franceza (cine stie de ce) Hennri Coanda in perioada cind testa pe teritoriu Romaniei motorul cu reactie, acesta mi se pare cel mai ingenios sistem creeat in ultimi ani in aceasta lume aflata intr-o competizie care nu iarta pe nimeni.
    Faptul ca ar putea avea aplicazi in larga scara civila si militara,aceste persoane merita tot respectu.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vreau să fiu părtaș la faptă. Poți, de asemenea, să fii părtaș și fără martori.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.