17 Comentarii

  1. Darael 20 iunie 2011 la 09:17 - Raspunde

    Daca o sa gandesti asa, nu o sa poti sa vezi cum merge sistemul.
    Nu e vorba ca 300.000 timisoreni tin in brate 2.200.000 bucuresteni cum zici tu.

    Ca sa intelegi, sa luam Alba Iulia. Sau mai bine minunatul oras Ineu (jud Arad) – e si mai potrivit pentru exemplu. Cei din Ineu platesc taxe si impozite care merg la bugetul de stat. Intrebarea este cati bani primesc inapoi prin investitii, servicii, educatie, sanatate raportat la fiecare leu platit.

    Fara sa fiu mare guru, iti garantez ca cei din Ineu primesc cu mult mai putin decat un leu pe fiecare leu platit, fata de bucuresteni care primesc mai mult de un leu pe fiecare leu platit. Aici e toata problema. Ineul o sa regreseze in timp ce Bucurestiul se va dezvolta.

    Poti sa inlocuiesti Ineu cu orice alt oras sau localitate din tara aceasta si ai sa vezi ca peste tot raportul bani platiti – bani (re)primiti e supraunitar. Doar pentru capitala raportul e invers.

    Acum cu investitiile straine majoritare. Sunt multe locuri in tara care au ratat investitii pentru ca locul nu avea infrastructura – sosele, gaz, curent, canalizare. Oare daca acei bani de care ziceam s-ar fi intors SI spre acele zone, nu am fi avut prin tara mai multe locuri cu investitii ?

    La final, sa nu uitam ca in capitala sunt marile ministere, directii, sedii centrale ale aparatului de stat. Toti cei care muncesc acolo sunt platiti cu salarii cu mult mai mari decat cei din aparatul din orase……. ups, si acele salarii sunt date tot din acele taxe platite de cei din Ineu. Uite asa un oras privilegiat creste sustinut de toata tara.

    • Robin Molnar 20 iunie 2011 la 09:20 - Raspunde

      Ai niște cifre oficiale care să confirme asta? Nu de alta, dar singurele taxe care, din câte știu eu, merg la București sunt șomajul, sănătatea și asigurările sociale, restul fiind returnate la bugetul local/ județean.

      • Darael 20 iunie 2011 la 21:07 - Raspunde

        Din pacate, nu sunt specialist. Pentru detalii va trebui sa faci apel la experti contabili. Trebuie totusi sa faci diferenta intre veniturile colectate direct de primarii si banii care ajung la bugetul de stat si apoi sunt “redirectionati”……

        Inca ceva ce nu se prea spune. Extrem de multe firme au sediul central in capitala asa ca e normal sa declare acolo veniturile crescand venitul capitalei. Dar cei care lucreaza sunt imprastiati prin tara si NU beneficiaza de impozitele puse pe veniturile lor.

  2. ice4you 20 iunie 2011 la 10:14 - Raspunde

    Dragul meu, amesteci mere cu pere si ne dai rezultatul in banane! 😉 Nu ca nu ai dreptate intr’o oarecare masura, dar ca tot veni vorba de Bucuresti, poate imi spui si mie la nivel de productie nationala CE SE MAI PRODUCE in BUCURESTI in afara de cateva fabrici minore de produse de consum?! Investitii? Care investitii? Exceptand mall’urile, supermarketurile, cateva fabricute de produse de consum si birourile deschise de toate companiile mari care in general sunt orientate inspre PR. In Bucuresti nu mai exista de foarte multa vreme un angajator mare cum era candva Semanatoarea, IMGB sau ceva de genul asta, locurile de munca fiind impartite intre companii private de consum in mare parte si mult prea putine de productie! Asadar … nu ca sunt de acord cu ideea ca ii tine cineva in spate ca este o aberatie din start, insa cei 2,2 milioane de locuitori in mare parte consuma mai mult decat produc. De aici ar fi bine sa pornim o discutie serioasa, dincolo de ce scrie prin ziare sau sunt parerile unora care habar nu au nici de cele mai elementare notiuni economice.

  3. ice4you 20 iunie 2011 la 13:32 - Raspunde

    Robi, cred ca am scris mai sus, raportul se face intre: productie/consum/cap de locuitor. Degeaba se dau acele salarii de catre firme care tot din consum isi fac banii, atata vreme cat acele companii sau firme nu produc nimic concret ci doar vand produsele altora. Situatia asta este generalizata din pacate la nivel national, de aia nici imparteala asta pe regiuni nu ar aduce nimic bun ci doar centralizarea si controlul banilor negrii intr’o singura directie. Ceausescu a fost mai destept decat vor altii sa para a nu fi fost, cand in fiecare orasel cat de mic a avut grija sa existe si productie nu doar consum! In ce priveste zonele rurale, a sacrificat productia industriala in favoarea celei agricole, Bucuresti’ul avea si una si alta prin ceia ce era odata sectorul agricol Ilfov.

    La ora actuala mai ca numeri pe degete firmele care mai produc ceva in Bucuresti. Faur nu mai exista, IMGB s’a dat la fier vechii, Semanatoarea nu mai exista nici macar ca si statie de metro iar in Ilfov se fac cartiere residentiale. Lista poate continua … dar cred ca ce trebuia sa reiasa a reiesit cumva.

    Toate cele bune!

    • Robin Molnar 20 iunie 2011 la 17:09 - Raspunde

      Mie mi se pare firesc ca pe măsură ce economia se dezvoltă, sectoarele economie să se schimbe din 66% producție în 30% producție și 35% servicii, ca în Germania/ Franța/ Italia/ UK. Nu văd nicio problemă să nu mai avem atâtea fabrici de tractoare și combine, câtă vreme avem fabrici care produc software sau know how, câtă vreme acestea se vând și se vând mai bine decât grâul pentru că sunt mai ușor de transportat și mai greu de obținut. Un Logan costă 5000 de euro și are 1100 de kilograme, în timp ce un iPhone costă 500 de euro și cântărește 500 de grame, deci e mai ușor de transportat, deci se vinde mai bine.

      Sunt de acord că fără producție nu poți avea economie, la fel cum o economie bazată doar pe consum e o aberație, conform economiei pe care o știu eu și a modelului american, dar nu văd de ce o structură economică cu 33% producție, 33% servicii și 34% alte cele (agricultură, de exemplu) ar fi o problemă, câtă vreme toate se vând. Să nu uităm că și Burkina Faso face tractoare și greble, dar nu-i ajută prea mult, pentru că marja de profit per unitatea vândută, per volum, este mai mică decât marja de profit generată de, să zicem, un parteneriat de consultanță cu desfășurare în România.

      Greșesc?

    • ocsike 20 iunie 2011 la 17:13 - Raspunde

      “productie/consum/cap de locuitor” şi culoare politică
      Eu cam evit subiectul. Nu am sentimentul că voi trăi mai bine de pe urma ei. Dacă nu se schimbă mentalităţile oamenilor care ne conduc, tot ăia care se îmbogăţesc acum, se vor îmbogăţi şi la o eventuală regionalizare. Şi eu tot holoangăr o să fiu.

      • Mihai Todor 20 iunie 2011 la 17:23 - Raspunde

        Cica “holoangăr” =)) De unde ai mai scos si cuvantul asta? 😀

        • ocsike 20 iunie 2011 la 18:58 - Raspunde

          No că m-am uitat în dex ce înseamnă :D. Se pare că înseamnă altceva :d
          Eu îl folosesc mult ca om care munceşte mult pentru mai nimic. L-am auzit prin armată, era folosit pentru ăia de cărau echipamentele grele.

          • Mihai Todor 20 iunie 2011 la 19:26 -

            Pai no, nu era prea departe de sensul din dictionar 😉

          • Robin Molnar 20 iunie 2011 la 22:03 -

            La noi e regionalism și înseamnă: muncitor necalificat, calfă… Dacă nu e în Dex nu înseamnă musai că nu există. Nici “momârlan” nu există trecut în Dex ca “țăran locuitor din Munții Parâng și Munții Vâlcanului”.

  4. ice4you 21 iunie 2011 la 08:40 - Raspunde

    Robi, ca sa scurtam discutia … IPhone se produce cumva in ceva fabrica din Bucuresti si nu stiu eu?! Asus a deschis vreo unitate de productie la noi in tara si nu stiam eu?! Logan macar se produce in tara si se exporta mai departe … nu este importat, coafat la noi doar si revandut! In loc sa figureze la import, figureaza la export ceia ce aduce banii in tara de dincolo. Ce spui tu ca se intampla acum in Bucuresti, este acelasi lucru cu manufactura in sistem lohn, dar nu productie. La noi asta lipseste si mai este o buba atinsa de catre Darael, degeaba au un birou de reprezentare in capitala, unde se declara toate veniturile unei companii, cand cei care le aduc muncesc la diverse filiale prin tara pe salarii de nimic! Vezi cazul marilor furnizori de echipamente IT si ca tot esti in Cluj iti dau ca exemplu doar Aline Distribution, care daca aveau candva depozite in Cluj si dadeau locuri de munca, acum au restrans activitatea doar pe Bucuresti si acolo au pastrat doar un birou de reprezentare zonal, unde mai lucreaza 2-3 duduite ce preiau comenzile si distributia tot de pe Bucuresti o fac. Unde se raporteaza oare veniturile companiei in cauza?! Daca atunci cand erau cu depozite in Cluj, se raportau pe Cluj, acum tot pe Bucuresti se duc. Este o manevra pe care au facut’o foarte multe companii din diverse sectoare, astfel ca avem o crestere complet artificiala si doar redirectionata intre Bucuresti nu una reala.

    O treaba e clara … pana nu renuntam la a avea o economie bazata exclusiv pe consum (si aici includ si serviciile pentru ca tot consum sunt) si taxe nu avem cum sa iesim din cacatul in care se afla tara asta! O impartire asa cum viseaza regele nebun, bazata exclusiv pe strategie electorala si control al acesteia, nu ne aduce nimic bun din punct de vedere economic. Ar fi deschis poate multe firme linii de productie prin tara, dar ne lovim acum subrezimea infrastructurii de transport de orice natura si acesta este un subiect dureros pe care l’am tot discutat si cu alta ocazie.

    Ma opresc aici recunoscand ca nu sunt expert in nici unul din domeniile in care vin doar cu o parere a unui om simplu care vede dincolo de balariile ce ii sunt vanturate pe la nas preferand sa le ia de bune ca “ei stiu mai bine”.

    Bafta!

    • Robin Molnar 21 iunie 2011 la 21:16 - Raspunde

      Acum am aflat: 82% din impozitul pe venit merge la primărie. Restul de 18% merge la București. Eu am greșit.

  5. ice4you 21 iunie 2011 la 08:50 - Raspunde

    P.S. Logica mi’a mai ramas ceva de adaugat citind ce ai scris 😀

    ” Nu văd nicio problemă să nu mai avem atâtea fabrici de tractoare și combine, câtă vreme avem fabrici care produc software sau know how, câtă vreme acestea se vând și se vând mai bine decât grâul pentru că sunt mai ușor de transportat și mai greu de obținut. ”

    Eu vad una mare rau de tot! Cate paini se vand in tara asta si cate telefoane? Cat grau importam ca niste cretini cu pamanturi ce candva era granarul europei si cat software vindem? Au reusit cumva sa dezvolte vreo aplicatie care tine de foame si a eliminat nevoia de paine a oamenilor, paine ce o fabricam din graul ce altora nu li’se pare nici prea greu de produs, nici prea greu de transportat, in timpul in care pamanturile romaniei stau in paragina tocmai pentru ca importul de combine si tractoare este foarte scump si nu multi din cei ce au aceste pamanturi isi permit sa le cumpere si sa produca cu ele?! Daca inca aveam productie la nivelul necesitatilor pe acest sector, cu un program guvernamental orientant inspre asigurarea painii pe masa oamenilor, oare acum se mai punea problema importurilor din ce in ce mai scumpe si masive de grau din alte zone?! 70% din importurile tarii asteia sunt reflectate in hrana … ti’se pare putin avand in vedere ca raportul se face la deficitul urias care il inregristram de la un trimestru la altul?! Oare daca am produce noi aceea mancare, nu am avea banii mai multi de telefoane si alte tampenii, iar economia nu ar fi pe crestere?

    Cum am zis … de multe ori iei lucurile prea superficial si cazi in capcana asta! 😉 Dar eu stiu ca esti baiat bun si de aia ai blog ca din discutiile astea sa incercam sa invatam toti cate ceva!

    Sa ai o zi linistita! 😉

    • Robin Molnar 21 iunie 2011 la 21:18 - Raspunde

      Da, sunt băiat bun. Și recunosc că am greșit, pentru că numai 82% din impozitul pe venit se întoarce înapoi în comunitatea care l-a generat.

Dă-i un răspuns lui Darael Anuleaza raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vreau să fiu părtaș la faptă. Poți, de asemenea, să fii părtaș și fără martori.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.