24 Comentarii

  1. Mihai Todor 13 august 2011 la 16:59 - Raspunde

    Mișto. Trebuia să pui o poză și cu rack-ul 🙂

    • Robin Molnar 13 august 2011 la 17:00 - Raspunde

      Că bine zici. O să-i pun. =))

      • Mihai Todor 13 august 2011 la 17:01 - Raspunde

        Apropo, ai idee la ce folosesc conectorii din dreptul numerelor 12, 13 și 14? 🙂

        • Robin Molnar 13 august 2011 la 17:03 - Raspunde

          Nu. Nici în rack nu erau conectați. Cred că e partea de testare a PCB-ului (plăcii electronice).

  2. Marius Delaepicentru 25 august 2011 la 15:22 - Raspunde

    Producătorul nu este Compaq. Din cîte ştiu, Compaq nu face HDD, aşa cum nici Dell nu face. După cum arată carcasa, e mai degrabă IBM (mai nou Hitachi). Însă jumperii scunzi de pe burtă (J2) sunt caracteristici hardurilor Seagate. Vine de se leagă şi cu chip-ul Seagate de pe burtă. Dacă conectorul de 80 de pin e la capătul cu discurile (partea rotată), înseamnă că e Seagate.

    J6 (poz 12) sunt jumperi comuni pentru toate HDD SCSI, indiferent de producător. Sunt explicitaţi şi pe etichetă. De acolo poţi seta ID, în cazul în care raftul de conectare nu are propria sa logică de alocare a ID. Unul din conectori este pentru front LED, deşi cred că HDD are un LED indicator de funcţionare şi pe burtă.

    Poz 13 şi 14 nu te interesează. Sunt probabil pentru teste pe banc.

    Pe burtă (J2) nu ai nimic de şuntat, decît dacă controlerul SCSI nu ştie să pornească motorul HDD. (enable motor start).
    Delay motor start* nu prea are importanţă (o rezolvă controlerul).
    Iar protecţia la scriere nu te interesează.
    Probabil nu te interesează nici să îl treci pe SE, că asta ar însemna să îi înjumătăţeşti viteza de transfer la 8 biţi.

    În cazul în care ai probleme la pornire, întrucît şunturi pentru J2 n-o să găseşti prea curînd (eu mereu pierd călăreţii că sunt prea mici) trebuie să te hotărăşti să faci şuntul nedemontabil. Cu letconul. 😀
    Dacă îi pui un adaptor 80-68pin, chiar şi start motor o poţi face cu un jumper standard (ca de CDD) de pe adaptor. Tot de pe adaptor îi poţi scoate semnalul pentru front LED.
    —————-
    * cînd sunt multe HDD pe aceeaşi sursă, controlerul SCSI poate fi setat să pornească unul cîte unul, două cîte două sau trei cîte trei HDD, în aşa fel, încît să nu dea naştere unor regimuri tranzitorii prea dure.

    • Robin Molnar 25 august 2011 la 22:18 - Raspunde

      Probabil că e Hitachi, așa mi s-a părut și mie, dar Compaq scrie pe el. O fi vreo ciudățenie?

  3. Mihai Todor 25 august 2011 la 15:50 - Raspunde

    “trebuie să te hotărăşti să faci şuntul nedemontabil. Cu letconul.” – Desi intotdeauna merge “metoda taranului” (no offence), eu prefer sa fiu inginerul tacticos si sa sculptez jumperi dintr-o bucata de plastic, pe care o “țes” cu niste liță cat mai subtire, pana obtin un subansamblu cat mai apropiat de realitate 🙂 Ma rog, inca nu a fost cazul, pentru ca am avut grija sa imi fac o mica colectie, “maturand” niste placi vechi de baza de tot ce aveau util pe ele.

    Offtopic: Asa-mi vine sa dau cu PC-ul de la munca de toti peretii, ca n-am voie sa instalez layoutul customizat de diacritice pentru tastiera…

    • Marius Delaepicentru 25 august 2011 la 16:08 - Raspunde

      Va trebui să le calculezi distanţa în microni şi să le limitezi înălţimea la 1,2mm. 😀 Călăreţii scoşi de pe plăcile de bază sunt mult mai mari decît permit scurtele ţepuşe de pe burta HDD. Îţi pot spune că am încercat jumperi foarte apropiaţi ca dimensiune (de HDD IBM) şi tot nu s-au potrivit. Pînă nu am luat un călăreţ original de la alt HDD Seagate nu am rezolvat-o.

      • Mihai Todor 25 august 2011 la 16:28 - Raspunde

        Cu niste pensete, un bisturiu ascutit, un cleste finut si un letcon modificat se rezolva 😉

  4. Marius Delaepicentru 25 august 2011 la 15:55 - Raspunde

    L-am găsit sub numele de ST318404LC (Seagate). Probabil versiunea cu sufixul LW arată cam la fel. Poza e aici. Probabil pentru Compaq i-au sporit capacitatea cu 200MB pentru a nu se potrivi cu generice Seagate. Aşa face Seagate cînd produce chiar şi pentru IBM.

    • Robin Molnar 25 august 2011 la 22:19 - Raspunde

      Cum l-ai găsit?

      • Marius Delaepicentru 26 august 2011 la 09:39 - Raspunde

        După portretul robot. 🙂 Mi-am amintit că am pe acasă cîteva asemănătoare ca aspect, chiar dacă de altă capacitate. Apoi, pentru ilustrare rapidă, am mers la Yahoo! auction, unde am bătut neglijent: “ST” (indicativul pentru Seagate) şi “18” (capacitatea). Am selectat din pozele “suspecţilor”.

        • Robin Molnar 26 august 2011 la 20:03 - Raspunde

          Foarte creativă metoda da! Mersi.

          Offtopic: Dude, tu chiar ești în Hiroshima?

          • Marius Delaepicentru 27 august 2011 la 11:24 -

            Da, dar nu m-am născut în Hiroşima, ci în Ceauşima Bucureştilor.

          • Mihai Todor 27 august 2011 la 15:02 -

            Barman în Hiroşima? Hai că asta-i bună 🙂 Vezi că la 2 pași de tine îs printre cei mai bazați producători de electronice. Eu le-aș trimite un CV în locul tău 🙂

          • Marius Delaepicentru 27 august 2011 la 21:12 -

            De ce să mă bag la stăpîn, cînd sunt propriul meu patron? 🙂

          • Mihai Todor 28 august 2011 la 03:13 -

            Da, dar e mai interesant, zic eu, să te joci cu toate jucăriile lor 😉

          • Robin Molnar 30 august 2011 la 08:39 -

            =)) Ceaușima.

  5. Marius Delaepicentru 25 august 2011 la 16:58 - Raspunde

    Ca regulă generală, atunci cînd avem mai multe HDD de aceeaşi clasă şi de aproximativ aceeaşi capacitate, şi vrem să facem un RAID, cel mai bine e să punem în RAID, de la bun început, HDD-urile cu capacitatea cea mai mică.
    Dacă de pildă avem patru HDD din care unul de 18,4 şi trei de 18,6GB, facem RAID-ul din trei: 18,4, 18,6, şi 18,6. Pe cel de-al patrulea îl păstrăm ca spare. RAID5 va avea capacitatea de 18,4+18,4=36,8GB. Toate trei HDD fizice vor figura cu cîte 18,4GB în RAID. Dacă ne grăbim să facem RAID cu cele trei HDD de 18,6, cel de 18,4 nu va putea înlocui niciodată un HDD de 18,6 stricat.
    Aşadar, putem folosi HDD mai mici, dar numai la iniţializarea RAID-ului. Rezervele trebuie să fie egale sau mai mari. Niciodată mai mici.

    • Robin Molnar 25 august 2011 la 22:19 - Raspunde

      Eu credeam că trebuie să fie musai identice.

      • Mihai Todor 25 august 2011 la 22:28 - Raspunde

        Depinde cât de deștept e controllerul 😀

        • Robin Molnar 25 august 2011 la 22:32 - Raspunde

          Da. Just. Nu știu cum de mi-a scăpat. =))

        • Marius Delaepicentru 26 august 2011 la 09:49 - Raspunde

          La compunerea array-ului, controlerul îţi spune că ai un HDD de capacitate mai mică* şi te întreabă dacă eşti de acord să ajustezi toate HDD după capacitatea lui. La iniţializarea array-ului, cel mai mic HDD devine unitatea. Cîte stripe-uri încap în el, tot atîtea vor fi scrise şi pe celelalte HDD.
          Chiar şi controlere cu BIOS din februarie 1999 sunt în stare să îţi propună decizii de felul ăsta.

          ——————–
          * uneori, chiar revizii diferite ale aceluiaşi model de HDD pot avea înscrise capacităţi uşor diferite. Teoretic, poţi forma un array din HDD de 18 şi 36GB, dar e păcat. Toate HDD de 36GB vor fi tratate ca HDD de 18GB.

          • Mihai Todor 26 august 2011 la 15:50 -

            De fapt ai dreptate. E de bun simt sa aiba acest feature, din moment ce fiecare firma de HDD-uri vinde simultan nu stiu cate modele de capacitati variate.

Dă-i un răspuns lui Marius Delaepicentru Anuleaza raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vreau să fiu părtaș la faptă. Poți, de asemenea, să fii părtaș și fără martori.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.