Cu Murgu la munte și la mare

Dacă în concediul principal am fost cu Murgu 600 din Bulgaria, până la Mare și apoi în Deltă, în acest mini-concediu am fost:

Cu Smart pe Transalpina

Bineînțeles că toți cunoscuții mei mi-au spus că să nu merg cu Smart-ul pe Transalpina, fiindcă o să-mi fiarbă motorul, că o să las mașina pe acolo, și alte cele. Dar, căpos cum mă știți, am tăcut și am făcut.

Întrucât am căutat și eu pe internet informații cu privire la o asemenea aventură automobilistică și pentru că nu am găsit, mă ofer voluntar să le ofer – în acest articol – celor interesați informații cu privire la o asemenea îndeletnicire, deloc lipsită de peripeții!

Astfel, la ora 10 am făcut plinul la mașină la Rompetrol Orăștie “La Curve” (așa se cheamă locul pe foursquare) și am venit spre Transalpina prin Sebeș – Căpâlna – Șugag. Am ales ruta aceasta, întrucât este cea mai lină pentru un motor așa de mic.

După trei ore de urcare continuă, la ora 13:10 am făcut prima pauză, aproape de golul alpin, întrucât pe bord s-a aprins și cel de-al patrulea indicator de temperatură a apei, cel pentru 0 sută de grade Celsius. Numai bine, ne-am apucat să mâncăm și, pe când am terminat, apa din radiator se mai răcise până spre opt zeci de grade Celsius.

Murgu 600 tras pe dreapta pentru răcire, în timp ce noi prânzeam, în pădure pe Transalpina, aproape de golul alpin

Murgu 600 tras pe dreapta pentru răcire, în timp ce noi prânzeam, în pădure pe Transalpina, aproape de golul alpin

Nu mult după ce-am plecat de la primul popas, am ajuns la golul alpin, undeva spre altitudinea de 1700 de metri și am continuat să urcăm. Desigur, panta înaltă și opțiunea de cutie automată au făcut ca motorul să se încălzească din nou după vreo zece minute, încercând să urce cu viteza a treia pe acolo. Nicio problemă, am tras pe dreapta cinci minute undeva spre șaua Stefanu…

No, pentru a evita – pe viitor – să se încălzească motorul așa de repede, am decis că este cazul să trec mașina pe control manual al vitezelor (avantajul de a avea cutie semi-automată!) și urcam constant cu viteza a doua. Chiar și așa, motorul s-a încălzit un pic și am făcut o nouă pauză de cinci minute undeva prin Pasul Muntinu.

Murgu tras pe dreapta în golul alpin de pe Transalpina, să se mai răcească apa din radiator

Murgu tras pe dreapta în golul alpin de pe Transalpina, să se mai răcească apa din radiator

Vedere în spate, cu multe autoturisme urcând pe Transalpina spre Pasul Urdele (2145m)

Vedere în spate, cu multe autoturisme urcând pe Transalpina spre Pasul Urdele (2145m)

Din fericire, am reușit să trag pe dreapta astfel încât vântul răcoros să bată prin radiator, răcindu-l. Din nefericire, Smart nu nu este o mașină de munte, cel puțin al meu MCC (Micro City Car) nu este, așa că aici am întâmpinat prima problemă tehnică: atunci când porneam motorul și băgam în viteză (nu contează dacă manual sau automat), pe bord se aprindea martorul cu semnul exclamării într-un triunghi, iar apăsarea pedalei de accelerație nu producea niciun rezultat.

Din ce-mi dau eu seama, Smart-ului meu nu-i place la altitudini mari, mai mari de 1600 de metri. Așa că am recurs la următoarea procedură: băgam în marșarier, trăgeam frâna de mână, opream motorul, așteptam un minut, încercam din nou pornind motorul, așteptând câteva secunde și băgând iarăși în viteză. Când motorul tremura mai tare (tușea), martorul nu se mai aprindea și puteam, deci, merge mai departe.

Este important de menționat că martorul respectiv s-a aprins și-n mers, la peste 1900 de metri altitudine, fapt care mă forța să trag pe dreapta, întrucât nu mai aveam tracțiune, deși motorul era pornit.

Este și firesc ce s-a întâmplat. Smart-ul este o super-mașinuță de oraș, super-optimizată pentru un regim normal de lucru, super-inteligentă. Cum, altfel, un motor de 600 de centimetri cubi și-n trei cilindri, cum am eu, ar putea avea șaizeci de cai putere pe o mașină de cinci sute de kilograme?

Amu, să nu credeți că numai noi am mers cu o mașină mică. La un moment dat am văzut un Tico coborând, venind dinspre Novaci și luând toată Transalpina în piept. E drept că, fiind o mașină mai rudimentară și mai simplă, s-ar putea ca în afară de supra-încălzirea motorului să nu fi avut mari probleme, dar altceva vreau să evidențiez: pe acolo treceau și unii cu Tico și Matiz (cred că am văzut vreo cinci), deci ruta nu e imposibilă pentru mașini mici, câtă vreme sunt într-o stare tehnică bună.

Atâta, doar, că dacă aveți mașini complexe, automatizate și cu multă inteligență încorporată, să fiți tari de inimă că ruta se poate face, dar nu fără mici emoții cum, de exemplu, am avut în Pasul Urdele unde, din cauza aerului rarefiat și a unuia parcat în fundul meu, de-abia am plecat fără să-l lovesc, la fel, cu porniri succesive.

Murgu 600 în Pasul Urdele, la 2145 metru altitudine, cea mai mare înălțime la care am urcat până în prezent, fără să zbor

Murgu 600 în Pasul Urdele, la 2145 metru altitudine, cea mai mare înălțime la care am urcat până în prezent, fără să zbor

De fapt, la peste 2000 de metri este o adevărată aventură să mergi cu Smart-ul MCC 401. Probabil că modelele mai noi, 45X și 49X nu au problema asta, că e firesc să mergi cu Smart-ul la schi în Austria, la peste două mii de metri altitudine. Al meu, fiind din prima generație a producției de serie, este firesc să aibă mici scăpări de design.

Revenind, la peste 2000 de metri altitudine, injecția pare să înece motorul pentru că lipsa oxigenului duce la o ardere incompletă, lucru sesizat de automatica de bord care taie gazul pentru a proteja motorul ceea ce, mai departe este foarte enervant. Însă, cu puțină atenție, răbdare, avariile pornite și niște carne-n frigider de la o vacă cu numere de Bacău, am reușit să coborâm în siguranță spre stațiunea Rânca.

Sigur, am văzut idioți care coborau cu frâna de picior, fiindcă ei n-au auzit de frâna de motor, iar de acolo până la Novaci cam mirosea a frâne încinse. Noi, pe Smart, având cutie semiautomată, am coborât cu frâna de motor combinată cu cea de picior și doar o singură dată, coborând spre cota de 2000 de metri, martorul de avarie s-a mai aprins – pentru ultima dată. Dar în câteva minute eram iarăși la drum, iarăși în siguranță, fără nicio altă problemă.

La ora 16 eram la Petrom în Târgu Jiu unde am alimentat 10,6 litri consumați în șase ore, dintre care cinci ore doar în urcare.

Concluzii:

  •  Ruta se poate face cu Smart-ul dacă:
    • Folosiți cutia manuală pe segmentele dificile. Astfel, dacă aveți cutie semi-autmată, observați în ce viteză vă bagă computerul de bord și nu vă sfiiți să-i dați cu una mai jos, manual, dacă este cazul.
    • Știți să folosiți cutia de viteze manuală (prin impulsuri). Un întreg segment de drum l-am urcat cu viteza întâia. Nu fiți rigizi că prima viteză este doar pentru plecarea de pe loc, după cum spune manualul, pe acolo este o pantă mare și lungă și-n a doua s-ar putea să vă fiarbă motorul sau să nu facă față. Unele curbe nu pot fi luate corect cu viteza a doua!
    • Nu aveți o tonă de bagaje cu voi.
    • Cunoașteți mașina și știți ce-i poate capul.
    • Aveți bateria în stare bună și rezervorul plin.
    • Urcați dinspre Sebeș/ Obârșia Lotrului spre Rânca și nu invers.
    • Aveți mare grijă unde trageți pe dreapta. Pătura de asfalt are cel puțin zece centimetri și dacă trebuie s-o urcați dintr-o dată, mașina fiind și-n pantă, s-ar putea să fie un pic problematic.
  • Smart-ul este o mașină de oraș, neoptimizată pentru aventuri din acestea. Sigur, nu vă va lăsa la greu, dar nici nu va trece pe Transalpina ca șoimul în zbor.
  • Transalpina este cel mai aglomerat drum închis din țară. Mă rog, nu e închis, fiindcă oficial nu e deschis, dar tot e aglomerat.
  • Dacă doriți să faceți poze, este recomandabil să nu mergeți în weekend, când afluxul de turiști este copleșitor. În Pasul Urdele, la 2145 de metri altitudine, erau ieri la ora paisprezece mai mulți oameni decât erau, la aceeași oră, în Piața Unirii din Cluj Napoca.
  • Interesați-vă cu privire la starea vremii. Dacă plouă, problemele devin complicate rău. Pe de altă parte, dacă plouă se face frig și s-ar putea să nu fiarbă motorul așa de des.
  • Pe drum, unii vând înghețată. Super tare ideea lor.
  • Ca și în oraș, Smart-ul atrage toate privirile, mai ales pe coclauri atât de înalte. Pe malul lacului Oașa și la Obârșia Lotrului unii se uitau lung la mașină, intuind pe unde mergem și discutând despre șansele noastre, iar un altul ce cobora din contrasens, venind dinspre Rânca, de-a dreptul a izbucnit în râs când ne-a văzut urcând vitejește cu a-întâia la vreo cincisprezece – douăzeci de kilometri pe oră spre vârful Păpușa. Săracul, cred că a rămas șocat.
  • Transalpina.biz este un site util!

16 Comentarii

  1. Corina M. 23 iulie 2012 la 11:22 - Raspunde

    Hai no, ca o fo` tare! 🙂 Demential!!! M-as incumeta si eu la o asa aventura cu un sofer ca tine 🙂
    Mie-mi plac muult drumurile nonconformiste dar sa am masina care garanteaza. Asta intrucat nu am gasit un sofer (“om”) capos 🙂
    Ma “zambesc” larg ca, desi ti l-ai insusit pe Murgu de putina vreme, o plimbi mai mult decat altii care au masini-mastodont pt casa-servici si invers.
    Te salut din mers! 🙂

    • joita lucian 26 iulie 2012 la 09:04 - Raspunde

      E deja mare vedeta Murgul tau..o epopee nimic pentru el!?

    • Robin Molnar 01 august 2012 la 21:24 - Raspunde

      Hmm, nu m-am simțit niciodată ca un aventurier. Desigur, nici nu m-am simțit niciodată ca un om întreg la minte. =))

      Faină revelație am avut!

      Mulțam!

  2. geo 23 iulie 2012 la 13:28 - Raspunde

    imi place ceea ce ai scris dar ai fost nedrept in afirmatia ca nu ai gasit informatii pe net, scrii transalpina pe” goagal”si ai cel putin 2 adrese (transalpina.biz si softpedia ) dedicate doar transalpinei. astept sa rectifici eroarea. e nedrept ptr. cei ce au postat mii de sfaturi pe cele doua saituri. drumuri bune in continuare si daca imi permiti o gluma, caum cand esti expert in drumuri de munte, puteai sa te intorci de la novaci pe valcea curtea de arges balea sibiu.

    • Robin Molnar 23 iulie 2012 la 13:48 - Raspunde

      Cred că nu m-am exprimat bine: nu am găsit informații despre cum să parcurgi Transalpina cu Smart-ul. Altfel, transalpina.biz este, după cum spuneam, un site util.

  3. dogy 06 august 2012 la 12:12 - Raspunde

    Sigur nu are vreo problema masina? O fi Smart masina de oras, dar nu cred ca-i spune “masina de oras de campie”. Faptul ca masina are doar 500 de kg, 60 de cai si motor de 600 cmc n-ar trebui sa o faca inadecvata pentru munte (oare italienii, cu vechiul Fiat 500, nu urcau in muntii lor?). Asa si eu am o masina in 3 cilindri, 1.100 cmc, 75 de cai, de aproape 1 tona. Si am urcat mii de km de drum de munte, unele sosele mult mai dificile decat Transalpina. Si nu mi s-a supraincalzit niciodata motorul, n-a dat niciun rateu. Eu zic sa te duci cu ea la un mecanic bun (eventual la reprezentanta).

    • Robin Molnar 19 august 2012 la 14:30 - Raspunde

      Nu i-am curățat filtrele, nu i-am schimbat uleiul și alte consumabile, poate să fie și de la aia. Altfel, mașina e OK.

      • dogy 24 august 2012 la 11:53 - Raspunde

        Clar, conteaza sa ai un filtru de aer nou, mai ales ca sus aerul e mai rarefiat 😀

        • Robin Molnar 26 august 2012 la 22:22 - Raspunde

          Firește, dar știu un singur service care se pricepe la Smart-uri și tot timpul e full…

  4. Eugen Ioan Loiș 26 august 2012 la 17:37 - Raspunde

    Draga Robin, felicitări, ești un șofer curajos și priceput. Eu nu cred că m-aș fi angajat la o astfel de aventură cu o mașină ca a ta, deși și eu sunt un pic cam nebunatic într-ale șofatului pe drumuri dificile (nu cred ca mi-a mai rămas un drum mai greu din țară neparcurs).
    Anul acesta am avut ambiția se trec pe Transalpina, în drum spre Budapesta, Viena și Praga și, la întoarcere spre Constanța, să văd cum este și Transfăgărășanul, cu o Toyota Yaris Luna D-4D, 1364 cmc, 90CP, 5M/M din 2008, cu peste 80000 km la bord. Am urcat dinspre Novaci spre Rânca și am înnoptat la un hotel din Rânca (veneam de la Constanța). A doua zi mi-am continuat drumul și a fost o experiență tare faină. Tot traseul l-am parcurs pe cutia automată de viteză și nu am avut nici un fel de probleme. Bun, mi-am făcut reviziile la fiecare 15000 km, așa cum scrie în manualul de întreținere. Asta nu m-a scutit de o problemă în circuitul electric, la granița dintre Cehia și Austria (contacte ancrasate, probabil din cauza prafului acumulat pe porțiunile în lucru de pe Transalpina), care a necesitat o mașină de depanare până la Brno, service, cazare neprevăzută la hotel și apelare la asistența asigurătorului Casco. Până la urma, totul s-a rezolvat cu bine.

    • Robin Molnar 26 august 2012 la 22:32 - Raspunde

      Câteodată sunt prea curajos, câteodată fac greșeli stupide în trafic, dar îți mulțumesc pentru aprecieri. Adevărul este că praful de pe Transalpina este persistent. Și acum mai am din el pe motor, trebuie să fac cumva să-l curăț.

  5. mihaelapaula 27 august 2012 la 08:57 - Raspunde

    ma bucur sa aflu ca ai fost cu Smart-ul tau pe trasnalpina ……… si eu am fost cu Tico al meu si nu s-a intamplat nimic, nu mi-a fier apa in motor, n-a tusit, n-a behait …… dar a fost tare frumos ….. de fapt “pitica” mea este obisnuita cu traseul montat, pentru ea drumul Ploiesti – Brasov este un fleac facut aproape in fiecare saptamana.
    Bravo Smart-ule!

  6. Mihai Adrian 07 septembrie 2012 la 19:18 - Raspunde

    Urcarea se face in treapta 1-2 cu motorul turat la turatia la care dezvolta cuplu maxim. La benzina aspirat este undeva la 3600 de ture, la benzina supraalimentat este la 2000 de ture iar la diesel tot in jurul valorii de 2000 de ture, valorile depinde de la motor la motor si apar pe graficul de torque.

    Nu mi se pare normal ca la 2100 de metri motorul sa nu mai functioneze in parametri, electronica de bord ar trebui sa calculeze corect aerul, carburantul, avansul, egr-ul si alta multitudine de parametri in functie de conditii.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vreau să fiu părtaș la faptă. Poți, de asemenea, să fii părtaș și fără martori.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.