Cum ar fi trișat VW și Audi la testele de poluare
Conform comunicatului oficial publicat de Agenția de Mediu din SUA (EPA), Volkswagen a utilizat un program instalat la bordul unor mașini pentru a păcăli metodele de testare ale oficialilor americani*. Un algoritm complex recunoștea tiparele testelor de consum și limita termporar emisiile pentru ca modele precum Jetta, Beetle, Golf, Passat și Audi A3 produse între 2009 și 2015 și echipate cu motoare diesel cu patru cilindri să reușească să treacă fără probleme testele americane. Ulterior, când erau conduse normal, mașinile ieșeau din modul de „autoapărare” care limita emisiile și consumau mai mult decât certificaseră testele inițiale.
Cum este posibil? Relativ, simplu, atât din punct de vedere tehnic, cât și din punct de vedere ingineresc: se mânărește puterea motorului. Să vă explic: eu am un VW Lupo, neafectat de acest scandal. Acesta are un mod Eco, prin care i se reduce consumul, reducându-i-se, practic, puterea dezvoltată de motor până la un umil 38 de cai putere, dacă rețin bine, atunci când condițiile de drum îi permit.
Eu, prin simpla apăsare a unui buton, îi spun computerului de bord să reducă puterea la ceva mai mult de jumătate, pentru ca mașina să meargă, totuși, relativ normal (pe drum drept, fără înclinație prea mare).
Cum cred c-ar fi putut proceda cei de la VW? E chiar simplu: cei de la agenția americană de protecția mediului, atunci când fac teste, conectează un dispozitiv la computerul de bord, dispozitiv prin care-i cer computerului de bord să modifice parametrii de funcționare a motorului, astfel încât să simuleze o funcționare normală, dar prin care să se poată măsura consumul, respectiv emisia de noxe. Desigur, tunarea parametrilor motorului se făcea după un anumit șablon de turație.
Este plauzibil în acest moment să credem că, identificând șablonul de control al turației folosit de EPA, computerul de bord de fapt reducea foarte mult puterea motorului, până la doar câțiva cai putere, adică doar suficient cât motorul să funcționeze, reducând consumul și deci și noxele emise.
La un motor de 160 de cai putere, dacă-i reduci consumul, și deci puterea, de 40 de ori, obții un fel de drujbă, doar că mai mare. Se aude la fel, stă pe loc la fel, pentru că în mers nu se măsoară, deci cine să se prindă?
__________
- Acuzația nu este definitivă, adică VW nu știm sigur că a trișat. Credem, cercetăm, avem indicii temeinice, dar certitudinea poate veni doar din instanță.
uite> http://prntscr.com/8j3cyw
Foarte frumos. Nu am reclame, dar apreciez.
„Acuzația nu este definitivă, adică VW nu știm sigur că a trișat. Credem, cercetăm, avem indicii temeinice, dar certitudinea poate veni doar din instanță.”
Faptul ca dupa un an de zile de la prima sesizare au recunoscut nu e un indiciu indeajuns de clar? 😀
Legat de cum trisau, e de fapt mult mai simplu:
„The devices are thought to work by injecting more urea – an exhaust fluid – into the car when it is being tested. This limits nitrogen oxide emissions. The car detects it is being tested because devices such as the anti-collision systems have to be turned off when it is in the laboratory. The extra urea is not injected into the car when it is on the road because it would quickly run out.”
http://www.theguardian.com/business/2015/sep/21/volkswagen-emissions-scandal-sends-shares-in-global-carmakers-reeling
http://arstechnica.com/cars/2015/09/volkswagen-group-must-recall-500000-diesel-cars-for-cheating-on-smog-tests/
https://www.reddit.com/r/worldnews/comments/3lsv3a/volkswagen_has_admitted_to_using_software_on_vw/
„Pretty funny as you can tell the point where they realize they got caught:
1. EPA questions them on emissions
2. VW issues recall on 2014 model claiming it was a defect
3. EPA retests and notices not much of an improvement
4. VW comes up with excuses
5. EPA doesn’t believe the excuses and threatens to not let the 2016 models pass certification
6. VW comes clean (only after trying to lie / avoid telling the truth)”
Articolul e scris de zilele trecute. Între timp, au recunoscut.
Atunci când se face chiptuning într-un service de cartier, se cer bani „pentru un soft”.
Însă tunerul Gigel nu face decât să mute mai sus nişte parametri din programul deja scris în ECU. Chiar şi atunci când se foloseşte un ECU separat ca Unichip, se adaptează câţiva parametri dintr-un soft pre-definit. Adică lucrurile care pe vremea Daciei se făceau cu şurubelniţa şi cheia de 10.
A scrie programul de la zero e o treabă care nu se poate face decât de producător, după multe teste în diverse condiţii de climă, din Canada în Dubai şi din Puerto Rico în Rusia, şi cu mai multe tipuri de carburanţi, uleiuri şi consumabile.
Păi și software-ul respectiv doar atâta face, modifică niște parametri.
Trebuie ca cei care le testeaza sa ia in calcul si aspectele astea. Nu se poate permite totusi ca masinile sa mai mult decat minimul necesar si permis. Autovehiculele se tot inmultesc, daca ar creste si rata lor de poluare atunci nu am ajunge nicaieri.
Și testarea este o problemă, însă nu doar testarea…
Daca se poate la asemenea nivel, ne mai miram la altii mai mici?
Vali, sunt doar curios – cand se ia EPA si de producatorii americani? Sau de cei japonezi? Dintre toti, fix de VW au gasit sa se ia.
Plus ca valorile vehiculate – de 30, 40 de ori mai mari decat cele legale – pai drace, la valori din alea, la ce concentratie de VW avem in tara, ar trebui sa fim toti cu astm si cancer de mult.
Eu nu mă mir!
Aparent, Sova lucreaza si in Germania:
„The Volkswagen scandal has taken a new twist, as a file on the case mysteriously disappeared from the state chancellery of Lower Saxony, where the company has its headquarters.”
http://www.theguardian.com/business/2015/oct/21/german-state-files-criminal-complaint-after-vw-file-disappears
Nu există țară fără corupție…