Săptămâna Europeană a Mobilității
Între 16 și 22 Septembrie 2012, în Uniunea Europeană are loc „Săptămâna Europeană a Mobilității” care are scopul de a încuraja autoritățile locale din Europa să stimuleze populația să folosească în mod sustenabil alte mijloace de transport urban decât mașina personală.
Foarte frumos, orice campanie de civilizare mi se pare bună și o susțin.
Din păcate, aseară am avut o divergență dubioasă semnificativă cu Nebuloasa. Amu, nu-mi explic exact ce s-a întâmplat, dumneaei este o fire rezonabilă din felul cum gândește, poate am avut eu un moment de îndobitocire, nu știu exact…
Totuși, revenind la „Săptămâna Europeană a Mobilității”, m-am uitat pe site și am văzut că și orașul Cluj Napoca este înscris în campanie, iar printre măsurile luate de primărie se numără, citez:
- Îmbunătățirea rețelei de biciclete (crearea de artere noi, extindere a rețelei, renovare, marcaje).
- Dezvoltarea unei rețele publice de închiriere și utilizare în comun.
- Îmbunătățirea facilităților pentru biciclete (parcare, blocare).
- Crearea sau lărgirea aleilor pietonale.
- Extensia sau crearea unor artere verzi.
- Îmbunătățirea și extinderea rețelei de transport public.
- Îmbunătățirea și extinderea serviciilor de transport.
- Lansarea unor servicii integrate între mijloacele de transport în comun.
- Dezvoltarea serviciilor de transport accesibile pentru toți.
- Create park and ride stations. Habar n-am ce înseamnă, la ce se referă, că n-am context. Probabil este vorba despre parcări la intrarea în oraș, de unde oamenii să poată lua transportul în comun.
- Elaborarea unor noi zone rezidențiale.
Preambul
- Domnul primar Emil Boc a dat pe twitter un mesaj de susținere. I-am dat Re-Tweet mesajului, dar am remarcat și că plouă, de unde a apărut conflictul de care spuneam mai sus.
- Eu sunt primul român care, despre transportul în comun din Cluj Napoca, a spus așa: aproape că poți să-ți setezi ceasul după orarul mijloacelor de transport în comun. Fiindcă așa este.
Părerea mea
În ordine, despre punctele de mai sus:
- Da s-au făcut câteva artere noi pentru biciclete. Chiar a închis circulația în centru în weekend, vara. Este semnificativ. Dar mai trebuie:
- Ca poliția locală să mute pietonii de pe pistele pentru biciclete.
- Ca poliția locală să ia măsuri active împotriva celor ce parchează cu nesimțire pe pistele pentru biciclete.
- Se poate. În afară de proiectul celor de la Reiffeisen, cu biciclete de închiriat, și de o firmă ce, la un moment dat oferea asta, n-am văzut, n-am auzit, dar poate sunt eu în urmă cu știrile, ca de obicei.
- Asta cu parcările pentru biciclete este o durere pentru mine.
- Mi-ar plăcea să am unde lăsa bicicleta peste noapte, undeva unde să fie și păzită. Am înțeles că primăria face parcări păzite pentru autoturisme. N-ar putea amenaja, vă rog domnule primar, și câteva locuri pentru cei ce n-ar vrea să-și care bicicleta câte patru etaje pe scări înguste?
- Ar fi super dacă primăria ar putea face un aranjament cu agenții economici ce dispun de spațiu de parcare, să ne lase să ne lăsăm și noi bicicletele la ei în parcarea păzită.
- În alte țări parcările pentru biciclete sunt acoperite și sunt organizate pe terenuri care, altfel, ar fi semi-inutile.
- Am o idee de îmbunătățire a aleilor pietonale! Ca să-i facem pe oameni să meargă mai mult pe jos, sau să alerge, să facă mișcare, am putea să facem o bandă de jogging pe trotuar, în zonele cu trotuare largi (gen Dorobanților, 21 Decembrie 1989), unde banda de jopgging să fie pavată cu dale din acelea moi de se pun acum în locurile de joacă. Ar fi un hit total.
- Unele străzi din Cluj Napoca sunt infernale pentru pietoni, dar am putea face ceva mișto cu ele. De exemplu, eu aș închide strada Petofi Sandor și aș face-o alee pietonală. Faptul că unii nu mai ocolesc 500 de metri cu mașina nu reprezintă niciun câștig pentru nimeni.
Mă rog, în viziunea mea, Clujul ar putea fi un fel de Petroșani, dar mai mare. Nu râdeți, să vă zic faza întâi. În Petroșani au fost plantate tot felul de plante și flori. Sunt convins că, dacă ar fi avut bani, primăria ar fi amenajat orașul ca pe un parc dendrologic. Nu e de râs, că se poate face, trebuie doar un pic de voință. Mai mult, se poate face pe bani de la Uniunea Europeană. Și cât de tare ar fi să te plimbi pe unele străzi din Cluj ca printr-un parc dendrologic, cu tot felul de flori, copaci (dendros, firește), tufe și bănci și alei? Și nici măcar nu trebuiesc specii scumpe, ci diverse!Ar fi măreț, după părerea mea, ar fi demențial.
Știu că nu e-n subordinea Primăriei, dar eu peste peroanele din gară aș pune tufe și flori. Și aș oferi toate facilitățile pentru ca oamenii să-și facă parcuri și grădini pe blocuri, pe banii lor sau printr-un proiect european. Un om aproape de natură este un om mai departe de mașină și mai aproape de transportul în comun și de sănătatea bicicletei.
Ideal ar fi să poți merge din Mărăști spre Mănăștur pe o astfel de alee verde, ceea ce acum nu se poate. La englezi, cel puțin, am văzut că în orașele făcute cu cap este posibil să ajungi dintr-o parte în alta într-o plimbare pe jos, mergând din parc în parc și, când nu este posibil, pe trotuare înflorate.
Și nu în ultimul rând, după modelul oferit tot de primăria din Cluj Napoca, cel cu afișarea de fotografii vechi pe toate geamurile spațiilor de închiriat, aș da un decret (cu aportul Consiliului Local) prin care toate ruinele să fie acoperite cu iederă sau viță de vie, pante care nu doar că rețin praful, curățind orașul, dar arată și frumos.
- Am văzut că cei de la RATUC și-au actualizat site-ul și acum arată traseul pe linii. Când am văzut asta, vă spun sincer, mi-avenit să plâng. Am trecut de câteva ori pe lângă mașina 36 și m-am tot întrebat oare pe unde circulă. După trei ani de zile, am aflat și eu.
- Am mai scris despre asta. Oare cum ar fi dacă și RATUC ar avea un program de noapte de genul celui din București. Adică ar fi ceva ca în loc de 46b să avem 64b sau 46n care să circule pe aceeași rută, dar noaptea, din oră în oră. Sau 24-le. Că să bați Clujul la pas noaptea e frumos, cu condiția să nu plouă. N-ar fi ceva?
- Avem asta deja. Iei un bilet de la RATUC și merge și pe autobuz și pe tramvai și pe troleibuz. Desigur, câteodată ar ajuta să poți plăti direct cu SMS, ca-n Alba Iulia de exemplu, dar no, nu se poate spune că ai nevoie de zece bilete să traversezi Clujul.
- Am văzut oameni în căruțuri cu rotile fiind ajutați să urce în mijloacele de transport de către șoferii de la RATUC. Sigur, și autobuzele sunt dotate cu rampe. Cât sunt de eficiente și tot, aia nu pot eu să spun.
- Nu știu, nu comentez.
- Nu mi se pare că are legătură. Dacă are, sunt curios câți kilometri de piste de biciclete au noile cartiere rezidențiale și cum e cu transportul în comun pe acolo.
Bonus
Mă plimbam zilele trecute prin cartierul Grigorescu din Cluj. E frumos, are copaci multicei, blocuri, artere, parcări, tot ce trebuie, nu-i ca-ntre betoanele din Mărăști. Ce m-a frapat, totuși, este uniformitatea copacilor și de-acolo mi-a venit mie idea creață cu parcul dendrologic dintre blocuri. Acolo chiar s-a putea face și chiar s-ar păstra, că ar fi frumos. Sigur, ar mai trebui niște bănci și locuri de observație, dar ideea asta creață chiar s-ar putea înfăptui.
Astfel, apreciez într-un mod pozitiv inițiativa primăriei Cluj Napoca de sprijini campania „Săptămâna Europeană a Mobilității” prin încurajarea angajaților să nu vină astăzi la muncă cu mașina personală. Mi se pare frumos. Dar știți ce mi s-ar părea și mai frumos? Ca primăria Cluj Napoca să susțină și mai abitir „Săptămâna Europeană a Mobilității” făcând mai mult pentru pietoni și bicicliști.
Nu sunt ingrat, din contră, sunt un om extrem de recunoscător că pot să mă plimb în siguranță pe străzi și nu mă mai atacă fiarele nopții (câinii comunitari). Dar știu că primăria poate face mai mult.
L-am cunoscut pe domnul Emil Boc, este cu cinci mii de ani de civilizație deasupra hienei de Năstase și cu trei clase de primate deasupra altor politicieni pe care i-am cunoscut, de aceea și spun: Domnule primar, puteți face mai mult, puteți organiza discuții cu cetățenii pentru cele mai variate idei de amenajare, nu sunt eu cel mai în măsură, dar cum sună când spui: mă plimb în Parcul Dendrologic Cartierul Grigorescu din Cluj Napoca?
Cum ar fi ca în spate la Iulius Mall, Între Lacuri, să se facă un parc frumos, cu mulți copaci și alei, parc mare care să deservească și dezvoltările ulterioare ale urbanismului din acel cartier? Și cum ar fi ca ultimul nivel de parcare de la Iulius Mall, sau chiar parcarea din Polus, să fie acoperită cu viță de vie, iederă sau alte plante agățătoare?
N-ar fi ceva?
P.S. Îmi pare rău dacă aseară s-a înțeles că n-aș susține campania asta. Cred că, din ceea ce am scris mai sus. reiese ceea ce este corect.
Mi-a placut articolul. Sunt placut surprins de vastitatea subiectelor ce le abordati.
In ultimii 20 de ani, am avut permanent impresia ca circulatia rutiera din Cluj a fost in mod voit, data pe mana unor oameni care nu prea stiu cei aia si cu ce se mananca.
Am fost in fiecare an in Cluj, inclusiv in 2012, dar n-am constatat nici un fel de imbunatatiri in circulatie, sau in orice caz nimic semnificativ.
Ma bucur ca in sfarsit o personalitate ca primarul orasului in persoana se ocupa de aceasta problema.
Desigur, Domnul primar cunoaste faptul ca reglementarea circulatiei rutiere, este o meserie. Nu stiu daca si in Romania, dar in alte tari exista birouri de proiectare incadrate cu ingineri specializati in circulatie rutiera, birouri care sunt angajate de catre primarii sau de investitori, pentru rezolvarea problemelor de circulatie la fiecare proiect in parte, precum si in calitate de consilieri tehnici ai arhitectului sef, sau inginerului sef al orasului. (Am incercat in putine cuvinte sa explic cum se rezolva aceasta problema in Israel). In felul acesta, se evita executia unor lucrari „dupa ureche”, care de regula costa multi bani si mentin aceiasi debandada in circulatie.
Aceste birouri de regula sunt particulare, nu sunt la „dispozitia” cuiva si in consecinta, incearca sa promoveze acele solutii care sunt viabile, valabile si aduc alti clienti.
Si acum legat de solutii:
– Biciclete de inchiriat, cred ca e prea devreme in Romania. Pentruca ar trebui sa fie niste standuri, care sa functioneze fara personal si cred ca s-ar fura bicicletele. Pe de alta parte cu personal si cu biciclete bune, ar fi destul de scump, desi inca acum 5 ani am vazut asa ceva in Oslo si inca gratis. (Cardul de credit este doar garantie ca predai bicicleta la o alta statie)
-Statii P+R (park & ride), sunt bine venite in orase prea aglomerate si intortochiate. Clujul se potriveste. As face vre-o 4 statii si dela acestea transport cu autobuse gratis pana in centru ( costul transportului cu autobusul inclus in biletul de parcare).
-O ideie, recunosc mai indrazneata, este de inchidere a centrului pentru autoturisme, undeva intre primarie, Casa de Cultura a studentilor, Opera Romana, piata Mihai Viteazu, Opera Maghiara. Circulatia sa se faca doar cu autobuse si taxiuri. Strazile pot fi inchise cu bariere automate, cu „morcovi”, actionati cu remote control, masinile locatarilor zonei avand drept de acces.
Daca se vor folosi doar semne de circulatie, nu se va realiza nimic, pentruca nu se vor respecta si agentii de circulatie sunt asa cum sunt.
-In sfarsit, o ideie si mai fantezista, sau poate de viitor, saparea a doua tuneluri pe sub oras, care sa lege: una Calea Floresti de iesirea spre Someseni, a doua Calea Baciului de Calea Turzii. Intersectia lor undeva sub Gruia, ar fi un loc foarte bun pentru o parcare subterana de cateva sute de masini. Vi se pare fantezie? Va invit sa vizitati Sazburgul, sau Zell am See in Austria, sau Madridul. Sigur ca necesita bani. Dar se pot obtine. La asa un proiect, mai ca as pune si eu umarul.
Ei cred ca am visat destul.
Va doresc o zi buna.
Mi se pare foarte interesant. La noi se ocupă poliția rutieră și nu ingineri de circulație, deci se vede…
Da… asa stiam si eu, dar nu aveam informatii noi din 1987 si credeam ca s-a schimbat ceva.
Cum domnule ? 25 de ani? Este inadmisibil. Si probabil nu este singurul domeniu.