Am putea face turism

Am putea face turism dacă mormolocii de la Bucureşti, care au vizitat lumea în lung şi-n lat, ar fi învăţat ceva din excursiile lor. Am putea face turism dacă ăia de la Minister ar fi interesaţi de munca lor şi dacă ar avea un minim de viziune.

Cred că am o viziune destul de bună despre ce s-ar putea face (o parte am exprimat-o aici), învăţând şi de la alţii (1, 2). Iar concluzia mea este că nu, nu se poate să facem turism cu frumosul. Aşa că ar trebui să facem cu urâtul.

Să vin cu un exemplu. Nişte prieteni au fost în Târgu Jiu să viziteze casa memorială Ecaterina Teodoroiu. Cu chin cu vai au reuşit s-o găsească, deşi este la drumul mare. Dacă nu ştii că e acolo o ratezi, cum am ratat-o şi eu. Bun, au găsit muzeul (practic), dar au aşteptat să vină custodele, care avea treburi mai importante şi care numai chef de vizitatori nu avea.

Eu aş propune crearea unei societăţi comerciale pe acţiuni care să încorporeze astfel de obiective turistice, astfel încât cei care se ocupe de ele să aibe interes să şi vândă, ceva de genul National Trust din Regatul Unit. Mai mult, parteneriatul ar fi unul public (primării) – privat. Se practică aşa ceva şi în alte părţi în domeniul turismului. Fiind o societate pe acţiuni listată la bursă cred că ar putea atrage nişte fonduri şi, mai mult, ar fi o investiţie bună, pe termen lung. De exemplu acţiunile companiei ar putea fi parte integrată din Fondul proprietatea (dacă s-o mai face).

Primăriile ar trebui să lase obiectivele acestea în custodia companiei nou create, care urmează să le exploateze, primăriile urmând să încaseze nişte bani din asta. Adică, oricum, majoritatea obiectivelor turistice (de genul muzee, case memoriale, etc) sunt mâncătoare de bani de la bugetele locale. Aşa, arunci pisica neagră în curtea unei companii care ştie şi vrea să facă bani din asta.

Să nu mai spun de veniturile suplimentare care ajung la bugetele locale prin promovearea unui turism organizat. Practic, printr-o manevră mai de grabă simplă degrevezi bugetul local de întreţinerea acestora, urmând să încasezi nişte bani din treaba asta. Mi se pare banal de simplu.

Evident, primăriile nu vor primi bani pe nimic, acestea având obligaţia să monteze panouri informative (nu doar rutiere, ci şi cu hărţi ale obiectivelor turistice din oraşe şi împrejurimi) astfel încât turiştii să poată şi ajunge la acestea. Adică interesul trebuie să fie mutual, cum sunt şi banii.

Fiind o companie, angajaţii ar avea toate motivele să fie amabili şi să-şi dea interesul. De asta spun că trebuie să facem cu urâtul. Nu-ţi dai interesul? Atunci zbori. Eşti primărie şi nu te interesează? Nu-i nimic, fac eu panourile şi chiar le şi montez, dar îţi trimit factura.

Fără un pic de organizare nu vom face nimic. Compania asta ar putea organiza tururi pentru turişti, într-un mediu organizat şi profesionist. Am putea vinde istoria noastră, frumuseţile tării, etc. Însă numai organizat.

Am putea face multe chestii mişto, dacă s-ar vrea…

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vreau să fiu părtaș la faptă. Poți, de asemenea, să fii părtaș și fără martori.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.