Depoul de Locomotive CFR Marfă Simeria

  Depoul de Locomotive CFR Marfă Simeria, înființat la mijlocul celei de-a doua jumătăți a secolului al nouăsprezecelea, când la Simeria s-a organizat unul dintre cele mai mari noduri feroviare din partea aceasta a Europei, este un amestec de inginerie, muncă, natură și artă industrială cumva inedit pentru orășeanul modern.

Vedeți Dumneavoastră (?), chiar și la o plimbare sumară prin depou, putem observa cum acesta este organizat cumva artistic, spre deosebire de Depoul CFR Petroșani, cu plăci metalice pictate în ulei, cu lucrări pe tematică feroviară sau naturală, vedem finețea amenajărilor peisagistice naturale ce, pe locuri, aduc a Parcul Dendrologic Simeria și vedem, cu certitudine, fructele și roadele ingineriei.

O curbă feroviară minoră, dar inutilă - putea fi evitată

O curbă feroviară minoră, dar inutilă – putea fi evitată

Desigur, mă refer aici la locomotivele CFR Marfă, majoritatea dintre ele modernizate cu tehnologice de an 2012, spre deosebire de moștenirea comunistă, când locomotivele vârfuri de gamă de pe la noi aveau un maximum de șase tiristori, ceea ce nu era chiar atât de modern sau de optim pe cât ne-am fi închipuit atunci, căci era un caz rar când o locomotivă avea măcar un circuit integrat, și acela de uz minor.

Dar nu acum.

Acum nu mai este cazul, locomotivele fiind dotate – în cadrul unui amplu program de modernizare – cu elemente de automatică modernă, cu implicația unui mai bun control al locomotivelor și implicit a unei eficiențe economice îmbunătățite.

Cumva, paradoxul transportului feroviar este că CFR Marfă are locomotive mai bune decât CFR Călători, pentru că marfa nu merge cu nașul, iar elementele de automatică din locomotive sunt cu sută de ani mai moderne decât calea de rulare (șinele și sistemele de semnalizare). Asta și pentru că numai o treime din cei 13,000 de kilometri de cale ferată sunt electrificați. Cum ar veni, electrificarea feroviară este excepția, iar nu regula.

Din fericire, în cadrul unor programe europene în valoare de aproape un miliard de euro, mai multe tronsoane de cale ferată sunt în curs de îmbunătățire și modernizare. Desigur, locomotivele vor fi în continuare cu câteva generații mai avansate decât calea ferată, dar așa se întâmplă și-n sectorul rutier, unde infrastructura rutieră este cu câteva decenii în urma posibilităților tehnice ale mașinilor.

Până la urmă, deci, este o evoluție atât de înceată, încât îmbunătățirile se văd doar de la generație la generație.

Dar divaghez.

La Depoul de Locomotive CFR Marfă din Simeria, pe lângă picturi, mi-a plăcut și depoul semicircular – o frumoasă piesă de inginerie industrială a secolului al XIX-lea – unde cutiile locomotivelor erau ridicate de pe ansamblul rulant (roți) pentru a se putea efectua diverse operațiuni, acolo unde era necesar.

Totuși, cel mai mult mi-a plăcut ghidul, unul dintre angajați. Vorbea despre locomotive cu apăsarea cu care un copil își descrie trenulețul electric. Așa ceva nu se întâmplă la omenii care muncesc doar pentru salariu, nu, dumnealui trăiește prin și pentru locomotive. Și ne-a insuflat și nouă ceva din vitalitatea pasiunii acesteia, lucru care ne-a impresionat în mod deosebit.

Amu, nu știu dacă publicul larg va avea posibilitatea vizitării. Dar voi, dacă o veți avea, vă invit să o faceți. Pentru că nu se mai construiesc obiective inginerești și industriale semi-circulare ca la Depoul de Locomotive CFR Marfă din Simeria, nu se mai pune artă în ingineria clădirilor industriale și totul a devenit minimalist și, cumva, sterp.

A fost, deci, o experiență plăcută, ce a îmbinat pasiunea pentru arhitectură cu pasiunea pentru pictură, totul condimentat cu inginerie feroviară și un pic de peisagistică.

Frumos! Atât de frumos, încât am făcut și o panoramă 3D disponibilă prin Flikr.

Vizită în HD 2013 este un eveniment organizat de Denisa şi Sebastian Bârgău şi HD Travel. Proiectul este susţinut de Primăria Oraşului SimeriaAgenţia de turism TOC InternaţionalBest Hotel HunedoaraCred ONGCastelulCorvinilorHD.ro şi Webbusiness.ro.

4 Comentarii

  1. Andrei Daniel 17 iunie 2013 la 14:03 - Raspunde

    Sunt foarte curios daca se va privatiza CFR-ul si cine il va cumpara!

    • Robin Molnar 18 iunie 2013 la 07:56 - Raspunde

      Și eu sunt foarte curios!

      • Xtall 15 octombrie 2013 la 21:38 - Raspunde

        Nu cred ca are vreo relevanta, ptr ca oricum nu se va schimba nimic.
        Daca acum cauza e furtul statului, mai departe vor fi afacerile firmei respective, tot cu statul sau cu sprijinul statului dezinteresat 🙂 .
        Chiar dacă ia o firma curata, vor fi obligați într-un final de politica statului sa facă si ei la fel.
        E un cerc vicios care într-un final se ajunge tot acolo.
        Pana nu se reformează statul din temelie ceea ce, în condițiile actuale, slabe șanse, tot pe acolo va fi.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vreau să fiu părtaș la faptă. Poți, de asemenea, să fii părtaș și fără martori.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.