Cele zece porunci ale biciclistului

Nu am bicicletă, deși știu să mă dau de ceva vreme, întrucât într-o zi am căzut și m-am lovit la ouă și m-am julit și m-a durut, dar am învățat.

Apoi am învățat că a ști să mergi pe bicicletă nu echivalează cu a putea să circuli pe bicicletă pe drumurile publice. Diferența este dată de cunoașterea, sau nu, a celor zece porunci ale biciclistului.

Eu, din experiența mea, cred că sunt următoarele:

  1. Casca bună (de protecție) face mai mult decât o bicicletă bună. Deși o bicicletă bună îți îmbunătățește considerabil experiența ciclismului, o cască bună îți poate salva viața.
  2. Nu toți șoferii sunt nebuni sau proști, dar e mai bine să aproximezi grosolan și să te ferești singur. Unii sunt cretini și vor să te împingă în șanț. Pentru că o au mică și flască.
  3. Dacă tot sunt cretini pe drumurile publice, cel mai bine e să ai martori. Montează camere de filmat în față și în spate, astfel încât dacă nenorocirea face să dea un cretin peste tine (iar unii o fac voit), măcar să nu scape.
  4. Interesează-te de programul de despăgubire a victimelor străzii. Până la urmă obligațiile pe care le respectăm pe drumurile publice ne oferă și niște drepturi.
  5. Nu lucra la negru, la o adică să ai asigurare medicală. În caz de Doamne ferește! să poți avea dreptul la o aspirină.
  6. Dacă ești începător sau nu știi ruta, nu ieși cu bicicleta când se circulă mai abitir (aglomerat). De exemplu, duminica este o opțiune bună.
  7. Deși ai dreptul să circuli pe drumurile publice, unii șoferi nu sunt de acord cu asta. Pentru că, se știe, drumurile sunt doar pentru mașini cum munca este pentru animale. Așa că așteaptă-te să te enervezi, dacă pui la suflet răutățile.
  8. Mișcarea este un atribut al vieții. Când este mișcare, este și viață. Deci dacă ai un stil de viață semi-sedentar (muncă de birou), bicicleta te poate menține în formă. Dincolo de tot răul care s-a spus mai sus, se merită. Pentru că sănătatea este cea mai prețioasă resursă a unui om.
  9. Să știi regulile de circulație ca și cum ai fi la volan. OK, bicicleta nu este un bolid capabil să omoare oameni și să provoace pagube materiale semnificative, de unde și concepția greșită că pentru bicicletă nu trebuie să știi musai regulile de circulație. Îmi pare rău, nimic nu este mai fals. Orice om care circulă pe drumurile publice, trebuie să știe bine regulile de circulație pentru a se proteja pe sine însuși. Pentru că te poți proteja știind când ai prioritate și când n-ai, cui și cum trebuie să o acorzi și așa mai departe. Și nu e de joacă. Faptul că volumul ocupat de un biciclist pe drum este mic înseamnă doar atât. Nu înseamnă, deci, că este nenul. Ca atare, mereu există riscuri.
  10. Nu circula pe trotuar. Trotuarele sunt pentru pietoni. OK, pietonii sunt ca niște găini și circulă, de multe ori, pe pista pentru bicicliști. De aia s-a inventat claxonul. Și-apoi, majoritatea pietonilor sunt pietoni pentru că nu știu să meargă pe bicicletă și nici să conducă, sau nu vor. Deci e irelevant. Majoritatea pietonilor pur și simplu încurcă. Așa că nu risca inutil.

Bonus:

  • Vrei să trăiești? Nu circula pe contrasens! În Codul Rutier se specifică clar faptul că bicicletele trebuie să circule pe prima bandă corespunzătoare sensului lor de mers, cât mai aproape de marginea din dreapta a benzii, iar dacă aceasta este ocupată, cât mai aproape de marginea din dreapta a benzii următoare.

No, cam acestea sunt, cred eu, cele zece porunci ale biciclistului. Desigur, s-ar putea să mă înșel sau să fi ignorat altele mai importante. Întrucât chiar mă bate gândul să devin ciclist, vă rog și pe voi să împărtășiți din experiența voastră. Într-o zi mi-ar putea salva viața. 😀

20 Comentarii

  1. TNH 11 iulie 2011 la 13:06 - Raspunde

    Articolul ăsta are legătură cu Coca Cola?

    • Robin Molnar 11 iulie 2011 la 20:20 - Raspunde

      Da. Contează asta?

      • TNH 11 iulie 2011 la 20:39 - Raspunde

        Contează numai când nu spui din start. Nu că m-ar deranja campaniile, dimpotrivă – atâta timp cât citesc ceva gratis mi se pare normal ca omul care scrie să-și poată plăti într-un fel munca.

        Am vrut să întreb asta încă de la articolul precedent și îmi pare rău că nu am făcut-o atunci, azi nu mi-aș mai fi simțit insultată inteligența.

        • Robin Molnar 11 iulie 2011 la 21:46 - Raspunde

          Păi nu e un advertorial la Coca Cola, ci doar o șansă de a participa la un concurs.

  2. joita lucian 11 iulie 2011 la 19:53 - Raspunde

    Apropo de patania ta am un cameraman de …..bea de rupe …si e biciclist mi-a venit de 2 ori la nunta zici ca l-a batut galeria lu Steaua…..un distrus biciclist:)))

  3. Daniela 11 iulie 2011 la 23:24 - Raspunde

    Mie imi este frica sa merg cu bicicleta. M-am urcat o sigura data si m-am julit cam tare, un picior era varza. De atunci nu m-am mai urcat

  4. Alexa 12 iulie 2011 la 11:20 - Raspunde

    nu am mai mers demult si cred ca in trafic nu as indrazni la cati soferi neatenti sau rau intentionati sunt

  5. Trodat 12 iulie 2011 la 12:28 - Raspunde

    regula 5 e testata de mine si nu are valabilitate, spitalele nu mai au aproape nimic de dat, platim degeaba, iar operatiile se fac in 80% din cazuri pe spagi

  6. route66a 12 iulie 2011 la 17:55 - Raspunde

    ne aparat o oglinda. daca nu te uiti sa te asiguri cel putin sa vezi ce mecla faci cand esti lovit.la faza cu Coca Cola nu mi-a picat fisa.=C

  7. JMarius 12 iulie 2011 la 19:41 - Raspunde

    Apai prin Timis n-am avut pana acum norocul sa dau de soferi nebuni. Daca semnalizezi si ai tot echipamentul necesar e ok sa circuli.

    Dupa cum ziceam, prin Timis n-am dat inca de soferi de genul. Majoritatea te ocolesc si merg ok. Am mai dat si de netoti care ma depaseau si intrau in dreapta, desi am semnalizat ca fac dreapta si au intrat fix in fata mea. Lipsa de rabdare.

  8. Trodat 25 iulie 2011 la 13:03 - Raspunde

    simplu 🙁 am fost la spital/spitale
    m-am lovit de sistem 🙂

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vreau să fiu părtaș la faptă. Poți, de asemenea, să fii părtaș și fără martori.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.