Bule blogosferice
Avem oportunitatea interesantă de a ne apropia de o criză a blogosferei. Acest mediu, odinioară pueril, s-a transformat într-un canal media demn de luat în seamă. Iar unde sunt bani, sunt și bule, niște iluzii amestecate frumos cu minciună sau impostură, după principiul: dacă dai impresia că faci bani, într-un final vei și face.
Întrucât nu sunt un fan al ciocnirilor dintre bloggeri, prefer să stau și să-mi văd de treabă. Totuși, câteodată atâta impostură mă aduce în ingrata situație de a-mi veni să urlu. Pur și simplu nu e OK să faci un top al celor mai [insert subject here] bloggeri din 2011 și , de fapt, să-ți pui acolo lista de prieteni. Ba unii, nu o să dau link, și-au trecut în topuri o jumătate de blogroll. Vă dați seama, ei sunt miezul în impostura pe care o vând oamenilor.
Aud săptămânal de unii care fac bani de-i întorc cu lopata, dar au statistici private, să nu fie prinși cu ocaua mică. Se laudă cu sute de mii de unici pe lună, dar n-au deloc conținut, nimic de interes, nimic mai de Doamne – ajută. De exemplu ce ziceți de ăsat? Îi explodează traficul cum crește inflația în Mozambic, ceva de genul.
[Note to self: când mai programezi articole, nu uita să pui și imaginile în folderul corect Binike, altfel de umpli de cacao.]
Alții, tot învăluiți în bule, țin discursuri savante despre campanii, online, bani din bloguri și încă cine știe câte și mai câte. Tot așa, bule. Nu spun nimic concret, nu oferă nicio informație relevantă care, eventual, ar putea ajuta pe cineva să facă un ban și, ce-i mai rău, nu produc nimic, nu produc valoarea care să atragă investiții. Și asta ar fi treaba lor, că ei sunt eminenții (nope, fără nominalizări). Ce mă interesează pe mine un advertorial despre pescuitul la caras, dacă n-am văzut măcar o poză cu unul în acul undiței, fie el și cumpărat pe marginea bălții? Ce mă interesează pe mine că unul care se pricepe la strategii de marketing online povestește despre mămăligă umplută? Nu e nicio legătură.
Care-i valoarea reală pentru cititorii tăi dacă tu ești o extensie de PR pentru o companie oarecare, dacă textul este scris sec și fără nicio emoție, fără nicio trăire?
Nu am o problemă cu cei care se prostituează în halul acesta, cu cei care spun orice și jignesc pe oricine, câtă vreme la ei pe blog se face zarvă, în fond e fiecare pentru el, nu? Am, în schimb, o problemă cu bulele astea care atunci când se sparg taie din bugetele de publicitate online afectând și alți bloggeri, nu numai pe cei care și-au sădit și și-au crescut bule. Da, cu asta am o problemă, că ăsta nu mai este război pentru publicitate pe bloguri, este ceea ce militarii numesc “carpet bombing”, adică bombardamentul la ras a suprafețelor.
Pentru un mediu online, blogosfera este foarte prost spre deloc folosită în campanii sociale. Campaniile cu donați X euro la… pentru… nu sunt campanii. N-am văzut nicăieri, de exemplu, în toată blogosfera asta roz, discuții serioase despre violența în familie, condiția sărăciei în mediul rural, sănătatea femeii și a fătului în cătunurile de munte, șanse egale pentru toți cetățenii, prin electrificarea tuturor localităților din România – că nu este atât de greu să iei un pârâu, să faci un mic iaz pe el iar la final să ai o cădere de apă ce învârte o turbină electrică.
N-am văzut. Dar văd bule și manipulări și toate mizeriile. Și fără o implicare mai activă a celor din online în mediile offline, vă întreb:
– Cum va arăta internetul românesc peste zece ani?
P.S. Să nu vorbim doar în dodii, să vă dau și un exemplu de bulă: X-ulescu are peste 1000 de unici pe zi. Cineva a pus un banner la el, cu 200 de euro pe săptămână. A primit fix un click. Ain’t life a bitch?
Zau daca pricep treaba cu bannerul, e o regula sa dai click pe ele?
Nici pe linkuri nu dau click inainte sa le verific, degeaba scrie ceva si linkul e altceva, nu dau la smecherii de astea.
Sigur, dar nu despre asta este vorba. Omul făcea spume că face și drege și ălea – alea. Dar nu livra nimic.
Tocmai de asta începe să prindă din ce în ce mai bine marketing-ul afiliat. Plăteşti pe comision, nu pe mia de afişări, nu pe trafic.
Depinde de specificul campaniei. Unii vor doar să consacre un brand, de exemplu și își marchează prezența. Se practică.
Awarness? Bani dati de pomana, dupa parerea mea.
Nope, este fix aceeași chestie pe care o faci și tu când îți lași URL-ul la comentarii, doar că într-o altă ligă.
Daca te referi la bule de sapun, as adauga ca e vorba de sapun de casa de cea mai joasa speta. Si cine mai foloseste sapun de casa in ziua de azi? Prea putini, ca si astia. Daca nu te referi la bule de sapun, oricum sunt de cea mai joasa speta. Si de cand se da importanta oamenilor de cea mai joasa speta?
Nu, nu, nu, îți arăt niște săpun de casă de-ți stă mâța-n coadă (Zicule, dacă ești tu, să mă ierți că n-am numărul tău să-ți dau și ție un SMS de dimineață ca să nu te simți discriminat). Aici este vorba despre niște specimene scăpate din veceu…
M-ai nimerit 🙂
=)) Parcă simțeam eu ceva, doar mi se zbătea clavicula stângă.
Bună observaţia ta cu „topurile celor mai cei blablabla bloggeri din 2011”.. vezi că oricum s-a practicat şi în ’10, ’09.. etc
Hehehe, românul este în general priceput în orice domeniu şi un „părerolog cu gene darwiniste”. Mă distrează genul de articole numite pompos „review” în care avem poze de pe net, specificaţii şi uneori nişte concluzii găsite pe alte site-uri.
Dar şi mai mult mă distrează propunerile de genul „ne faceţi şi ăniste reviewuri la câteva produse de pe site? desigur, uite adresa pentru a trimite sample-urile la noi.. ahhh, păi nu se poate aşa să vă uitaţi pe site şi să scrieţi un review la produs?” Hai măi, eu până nu-l „pipăi, măngâi etc” nu mă pronunţ despre ceva.. cel mult bag o ştire.. well PR 🙂
🙂 Dude, ei sunt obișnuiți cu tot felul de puleți amatori. Eu ți-am mai zis ție că faci cele mai bune review-uri tehnice din România. Nu se poate compara.