Apropo de metroul de la Cluj: Metrou internațional

  • Metrou internațional între Copenhaga (Danemarca) și Malmo (Suedia)

Unii politicieni din Cluj ne propun să așteptăm cu metroul de la Cluj până ni-l vom putea permite în întregime. Ceea ce nu se va întâmpla niciodată. În acest timp, în care noi așteptăm, Copenhaga (Danemarca) și Malmo (Suedia) construiesc primul metrou internațional, pe sub strâmtoarea Oresund.

Lăsând la o parte abordarea unor politicieni din Cluj, care se vede că n-au construit nimic în viața lor, și cu bucurie că totuși primăria Cluj a alocat bani pentru studiul de prefezabilitate, semn că lucrurile se mișcă într-o direcție clară, faptul că două orașe din două țări colaborează pentru construcția unui metrou internațional, care să le ajute, ne spune care este direcția viitoare.

În prezent, în materie de colaborare inter-urbană avem așa:

  1. București, care nu lucrează cu orașele din jur.
  2. Cluj-Napoca, care de-abia se mișcă în materie de zonă metropolitană.
  3. Zona Metropolitană Dunărea de Jos, care nu văd să miște ceva.
  4. Zona metropolitană Rhine-Ruhr (Dusseldorf  – Wuppertal – Duisburg – Essen – Dortmund etc), care colaborează pe unele proiecte de infrastructură, formând un megalopolis de vreo 10 milioane de locuitori, cu al treilea cel mai mare PIB/ locuitor din UE.
  5. Copenhaga – Malmo, care nu doar colaborează, ci construiesc împreună proiecte, acest metrou internațional fiind doar unul dintre ele (mai au și un pod peste strâmtoare, și altele).

Ce înseamnă toate astea? Înseamnă că orașele de unele singure nu mai pot concura cu diversele forme de asociere inter-urbană (conurbații, zone metropolitane, megalopolisuri) și că ar trebui să se asocieze.

Bașca, deși nu au metrou, unele comune din România sunt deosebit de dezvoltate, de exemplu: Ciugud (Alba), Bodoc (Covasna), Ivești (Galați), Peștera Contanța) și multe altele. De ce? Pentru că au înțeles că satele (care nu mai există ca formă administrativă) trebuie să colaboreze între ele, astfel încât comuna să funcționeze ca un întreg, și cred că și orașele trebuie să facă la fel, să colaboreze pentru ca întregul – indiferent de forma de asociere – să funcționeze unitar.

La Cluj, firește că nu putem avea un metrou internațional, nici n-ar fi scopul, dar ar fi nevoie de un metrou metropolitan,m construit acum, cât orașul este în plin boom, iar nu când va începe să stagneze din cauza infrastructurii inadecvate. Vara, sania, se aplică și aici.

3 Comentarii

  1. Mălin 04 iunie 2018 la 07:47 - Raspunde

    Astea se întâmplă la voi la Cluj și pe la mitici. Pe la noi pe la Sibiu există colaborări de acest gen. Între Sibiu și Rășinari (o comună aflata la vreo 10-15 km. de Sibiu) circulă un tramvai care a fost inițial făcut de comuniști, apoi abandonat și reactivat de către autoritățile locale din cele două localități.
    E drept că noi n-avem pretenții de metropolă acolo, dar aparent nu suntem nici așa de ciufuți ca alții și unde e loc de colaborare se poate face ceva util pentru toată lumea.

  2. Kathy Bates 29 iunie 2018 la 13:17 - Raspunde

    Cuvintele cheie: “un megalopolis de vreo 10 milioane de locuitori, cu al treilea cel mai mare PIB/ locuitor din UE”

    CriticAtac zicea pe vremea când se încăiera lumea la Pungești: nu e de dorit ca România să devină independentă în privința gazului față de ruși, fiindcă atunci deținătorii puterii, eliberați de presiunea din afară, se vor crede invincibili și vor fi de necontrolat 🙂

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vreau să fiu părtaș la faptă. Poți, de asemenea, să fii părtaș și fără martori.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.