28 Comentarii

  1. Nautilus 14 mai 2015 la 10:56 - Raspunde

    Există mai multe memorii publicate ale intelectualilor din anii 1940. Fiecare dintre ei s-a dat cu capul de pereţi, a urlat ca lupul şi a blestemat ca Severus Snape atunci când a fost ocupat Ardealul de Nord. Niciunul nu a fost prea impresionat când s-a cedat Basarabia.

    Basarabia anilor 1918-1940 nu era o provincie. Era un fel de colonie, de ţară cucerită, de Africa a Regatului României, lada de gunoi în care erau deportaţi funcţionarii proşti şi jandarmii lacomi şi hoţi.

    Aproape tot timpul cât a durat apartenenţa ei la ţară, regimul a fost unul de colonie sub asediul bolşevicilor, în care jandarmii şi grănicerii români jumuleau tot ce apucau, ca eroii lui Kipling în India. Malul Nistrului era un fel de zid al Berlinului, locul în care se trăgea după prima somaţie. La cap.

    Singurul motiv pentru care în zilele noastre se uită asta şi se vorbeşte de fraţii noştri de peste podul de flori e faptul că ruşii lui Stalin au fost mai răi şi au distrus mai mult, iar dintre două rele îl alegi pe cel mai mic.

    • Robin Molnar 14 mai 2015 la 13:54 - Raspunde

      Da, am făcut și noi greșelile noastre.

      • Atti 14 mai 2015 la 18:56 - Raspunde

        Si acum vrem sa mai facem una?

        • Robin Molnar 15 mai 2015 la 07:22 - Raspunde

          Nu văd de ce ar fi o greșeală.

  2. Tibi 15 mai 2015 la 07:18 - Raspunde

    Inainte de unire sa invatam bine limba rusa ca sa ne putem intelege cu frati nostri moldoveni ca doar 14% dintre ei stiu si vor sa vorbeasca limba romana.Hai unire.Oare se gasesc cursuri de limba rusa ca ma apuc sa invat.Zdrastvuite.

    • Robin Molnar 15 mai 2015 la 07:22 - Raspunde

      Nu-i adevărat, limba de stat din Moldova este tot limba română și majoritatea o vorbesc. Sigur, minoritatea rusă nu o vorbește și, chiar dacă o știe, nu vrea s-o vorbească. Dar asta-i o altă chestiune.

      • Nautilus 15 mai 2015 la 09:43 - Raspunde

        Tovarăşul Vlad Cioară, care îşi traducea de ruşine numele în rusă ca Vladimir Voronin, vorbea limba moldovenească, după cum a aflat din art. 13, alin. 1 din Constituţia Republicii Moldova 😛

      • Xtall 15 mai 2015 la 10:11 - Raspunde

        Daca e pe hartie nu însemnă ca se petrece și în realitate.
        De vreo 10 ani de când ma duc pe acolo de fiecare data când ma reîntorceam mereu au fost surprize noi cu rusa.
        De ex. acum 10 ani rar am văzut produse la magazine, în rusa, acum e la greu, nu mai găsești produse etichetate în romana 🙂
        Au apărut si multe panouri bilingve, rusa tronând bineinteles, cu prioritate
        Si nimeni nu are nici o problema cu asta

        • Robin Molnar 15 mai 2015 la 13:49 - Raspunde

          Da, pentru că sunt interese la mijloc.

          • Xtall 15 mai 2015 la 14:04 -

            Si normal ca sunt, ma refeream ca e o zona foarte greu de gestionat acolo.
            Ei si acum, numai de fatada si din interese materiale se dau cu UE

          • Robin Molnar 15 mai 2015 la 14:05 -

            Și noi tot din interese materiale am intrat în UE, și cred că toți. Altfel spus, nu cred că sunt suficient de mulți oameni pe lumea asta care să se strângă în jurul unor principii.

          • Xtall 15 mai 2015 la 14:20 -

            Dar noi am vrut sa profitam intrând în UE. Nu de pe margine
            Prin tot ce au făcut ei pana acum, si fac mai departe, e greu de crezut ca vor sa intre.

          • Robin Molnar 15 mai 2015 la 14:22 -

            E doar de la propaganda sovietică, adică doar o perdea de fum care poată să dispară foarte repede. Mai sunt cazuri, gen Belarus.

            Câtă vreme nu este în fibra ființei cetățeanului de rând, e ceva ce nu va ține. Iar bunăstarea, de exemplu, este în fibra cetățeanului, deci ține, deci asta este sau ar trebui să fie direcția generală a societății ieșite de sub propaganda auto-distructivă.

          • Xtall 15 mai 2015 la 14:29 -

            Prea mult se codesc, se răzgândesc sau se întorc înapoi.
            Sa punem un pariu 🙂 In câți ani presupui ca o sa se intample?
            eu zic ca nici în 20 de acum inainte

          • Robin Molnar 15 mai 2015 la 14:32 -

            Politicienii se codesc, pentru că nu vor un stat de drept, deși toți fac afaceri în UE și li-i drag tare în UE.

            Tot în UE lucrează mai mulți moldoveni decât în Rusia, deși accesul moldovenilor în UE este mai recent decât cel spre Rusia, semn că societatea trage într-o anumită direcție. Problema era rezolvată de mult, dacă nu erau alde Iliescu la noi și Voronin la ei.

          • Xtall 15 mai 2015 la 14:47 -

            Subestimezi pre mult rusii de parca ar fi morți 🙂 rusii o sa revină pe cai mari cu chinezii, ai sa vezi, și la moldoveni se duc tratative cu ei, se pregătește inclusiv o piață libera, special ptr. chinezi.

          • Robin Molnar 15 mai 2015 la 14:50 -

            China are probleme grave cu banii. Toate țările din Asia nu o pot ajuta. Rusia are și mai mari probleme cu banii, iar chinezii o să-i cumpere, și o să iasă o debandadă generală.

            Mișcări se fac și-n România, prin alde Ernu și Tăriceanu, să nu ne culcăm pe-o ureche.

          • Xtall 15 mai 2015 la 15:07 -

            Cred ca nu dam coltul maine.
            Anul asta o sa se vadă 🙂 pentru ca, cu chinezii se întâmplă deja

          • Robin Molnar 15 mai 2015 la 15:09 -

            China a cumpărat niște influență în Europa de Est, inclusiv în România, anul trecut, când au venit ei cu 20 de miliarde.

          • Xtall 15 mai 2015 la 15:17 -

            Nu știu cum sa-ti explic mai bine (cunosc si concret, nu din presa), acum nu chinezii s-au dus la moldoveni ptr business 🙂
            Se coace ceva

          • Robin Molnar 15 mai 2015 la 15:20 -

            Rușii s-au dus? Sau românii?

          • Xtall 15 mai 2015 la 15:27 -

            Cine o fi patroni nu m-a interesat.
            Dar se rutează la greu afacerile pe chinezi

          • Robin Molnar 15 mai 2015 la 15:29 -

            Rusia fiind sancționată, cred că se folosește de un paravan.

          • Xtall 15 mai 2015 la 15:38 -

            Posibil deși..
            Sunt firme multinaționale, a fost ceea ce m-a si intrigat când am auzit de schimbarea de optica, ele aveau afaceri cu UE, nu cu rusii, Polonia, Romania, etc.

          • Robin Molnar 15 mai 2015 la 15:41 -

            Cam dubios, într-adevăr…

  3. Atti 15 mai 2015 la 19:29 - Raspunde

    Robin, o gluma, daca imi permiti.

    Se face ca vine mamuca bătrână din Moldova in vizita la feciorul student in Cluj. Intră mamuca in camera de camin unde statea puțoiul, vede în ce hal de mizerie trăiește (acțiunea fiind înainte de 89).

    Copilul, ca orice student plecat de acasă, în budă cu banii, dar vroia și el chestii, vorba aia, bunăstarea e în fibra cetățeanului. Și îi cere la maică-sa bani de pick-up.

    Bătrâna se uită în jur, vede nădragii rupți în cur al băiatului și îi zice, cu dulcele accent moldovean: dragul mamii, tu nu ai pi cur (pe cur) da’ îți trebe pi cap.

    Cam așa ești și tu Robin, cu eterna ta Unire. Nu avem pe cur, dar ne trebuie pe cap. Și poți să o fluturi cu politicienii până obosești, că doar tot bulangii din ăștia o să avem și peste 5 ani și peste 10. Că interese, conspirații (cacofonie intenționată), vai de noi ce mare pierdere.

    Ne ocupăm și noi de chestii serioase? O autostradă, ceva? Un proiect de infrastructură energetică? Educație, sănătate, whatever omule, Unirea te doare pe tine?

    • Robin Molnar 15 mai 2015 la 19:36 - Raspunde

      Iartă-mă, poate nu se vede că sunt un om cu preocupări multiple.

      Îmi place să fim eficienți și s-avem o diviziune socială a muncii. Astfel, dacă toată presa vorbește despre infrastructură, energie etc, mi se pare că ceea ce spun eu aduce doar o valoare marginală în dezbatere, așa că prefer să abordez alte subiecte la fel de importante, dar mai puțin abordate.

      Desigur, pot fi abordat pentru a scrie pe orice subiect, așa că este liber la propuneri.

      • Atti 15 mai 2015 la 22:30 - Raspunde

        Iarta-ma pe mine, Robin, nu cred ca am transmis mesajul corect.

        Recalcularea traseului:

        Nu se poate unire fara vointa politica, indiferent cat zgomot face plebea – si oricum, auzi tu zgomot de unire? Eu nu prea. Da, povestim noi, mai povestesc cativa prin ziare si bloguri, dar cam atat. Nu vezi miscari populare, grassroots campaign, demonstratii de 100 mii de omuleti care cer intr-un suflet unire, de nici o parte a granitei.

        Apoi vin politicienii, de ambele parti. Unirea inseamna automat renuntare la o parte din ciolan. Parlamentul lor, care e la fel de corupt ca al nostru, crezi ca doreste sa renunte la locul cald pe care il au? Aserviti Moscovei, o buna parte din ei, crezi ca vor permite? Nu cred.

        Baronii lor crezi ca vor un DNA pe cap? Nu cred.

        Sefii media, vor reguli europene, vor si ei DNA? Nu cred.

        Populatia vrea unire? Poate – desi din cat am umblat acolo si ei la mine, de cate ori era vorba de unire, trageau din umeri si nu ii interesa.

        E un vis frumos pentru tine, nimic rau aici. Doar ca nu il vad realizabil.

        Ziceai de impact minim din ce faci tu. Gresit. Efectul este cumulativ, aici gresim ca si mentalitate, nu avem incredere in ce forta are o campanie realmente populara de a impinge un subiect in fata. Si daca tot o facem, hai sa fie pentru ceva care ne doare acum, in tara pe care o avem, nu pentru ceva efemer, in tara pe care poate o vom avea candva dupa marea unire?

Dă-i un răspuns lui Atti Anuleaza raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vreau să fiu părtaș la faptă. Poți, de asemenea, să fii părtaș și fără martori.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.