Din păcate, Clujul merge într-o direcție greșită

Din păcate, drama civilizației actuale este că acumulează cunoștințe mai repede decât acumulează înțelepciune. Drama Clujului este că acumulează bunăstare mai repede decât poate acumula capacitatea administrativă de a construi confort pentru oameni.

Orașul nostru pute a țeavă de eșapament, este gâtuit de alergătură și trafic și nu ne oferă niciun fel de confort, nici de noapte, nici de zi.

Se construiesc blocuri mari și urâte, unele cu defecte vizibile, fără spații verzi, fără centre civice în cartiere, totul fiind hiper-centralizat și complet lipsit de personalitate.

Nu este normal să trăim printre mașini, sufocați de mașini, că nu ne-am mutat pe bordură. Nu este normal să vezi mașini pretutindeni, ca și cum o mare de fierătanii s-a revărsat peste oraș.

Nu este normal să ai nevoie de mașină prin oraș, înseamnă că infrastructura de transport în comun nu funcționează. Înseamnă că pistele de biciclete nu sunt bune. Înseamnă că sistemele de ride shring (Pony) nu funcționează.

Nu știu dacă vă dați seama, dar orașul pute îngrozitor, este plin de praf și de poluare acustică, ia aceasta nu este dezvoltare durabilă, ci dezvoltare haotică.

Dezvoltarea durabilă presupune și dezvoltarea orașului prin menținerea unor condiții de trai confortabil, dar asta nu se întâmplă.

Sistemul de ticketing de la CTP funcționează lacunar, rutele și orarele de funcționare sunt nesatisfăcătoare, aplicația CTP pentru mobil este proastă, oamenii nu își pot planifica rutele și atunci toată lumea aleargă precum bizonii în savană. Ce fel de civilizație este aceasta? Ce fel de trai este acesta?

Să zicem că se face metrou la Cluj. Se va face tot pe axul central al orașului, unde sistemul de transport în comun funcționează bine. Periferia, în schimb? Cum ajungi din Iris în Mănăștur? Stai 20 de minute după o mașină și mai faci 40 de minute pe drum?

Strada București este deservită doar de linia 36 și este mai rapid să aglomerezi liniile axului central decât să stai 20-30 de minute după o mașină a CTP.

Spunea, a un moment dat directorul CTP, că pe anumite linii nu prea circulă lumea, așa că n au de ce să suplimenteze mașinile. Doar că lumea nu folosește acele linii întocmai pentru că nu circulă suficient de des.

Periferia, asta vreau să spun, nu este deservită corespunzător, oamenii care trăiesc în zonele noi nu au acces la servicii de transport în comun care să le ofere un minim confort. Așa că toată lumea merge cu mașina, că nu poți să stai o oră și să schimbi două sau trei mijloace de transport în comun ca să ajungi la o distanță de cinci kilometri.

Poate ar fi cazul ca și alte cartiere să aibă mall-ul lor, eventual să completăm centura din Apahida și să o lungim până-n Baciu. putem face o centură în partea de nord, dar asta ar presupune să avem un consiliu județean competent, și știm deja că nu este cazul.

Orașul este îmbâcsit, dar nu văd primăria să ia măsuri în vederea decongestionării, nu văd ce viitor luminos poate avea Clujul, continuând pe această rută a reducerii gradului de confort urban, nu este bine ce se întâmplă.

Nu vom putea la nesfârșit să ne înghesuim ca sardelele.

4 Comentarii

  1. Nautilus 19 septembrie 2018 la 10:28 - Raspunde

    Un necoalizat anti-tradiționalist ar fi zis că v-a lovit valul progres(ism)ului.

    Mai pe românește: în 2005-2008, Bucureștiul era prăfos, poluat, plin de gaze de eșapament, gâtuit de alergătură și trafic și se făcea Magheru la oră de vârf în 2 ore. Adică ora de vârf devenea 2 ore de vârf, prin dilatarea temporală, cum ar fi zis bătrânul Einstein.

    Asta nu însemna că infrastructura de transport în comun nu funcționa. Funcționa la fel de prost ca acum. Problema era bula imobiliară. Se construia absurd, haotic, fără autorizații, fără niciun fel de ordine, străzile erau sufocate de basculante, excavatoare, betoniere, praful șantierelor, noroiul de pe roți, gunoaiele din demolări. Oarecum ca 1985-1988 la o scară mai mare.

    E flatant să crezi că Logan 1.4MPI polua ca o basculantă, dar, oricât s-ar fi străduit rromânul verde cu el, nu putea face asta.

    Uite că, deși incompetența era în Firea lucrurilor și proiectele publice se Opreau când nici nu porniseră bine, presiunea s-a mai lăsat… când construcțiile și speculația imobiliară s-au mutat spre cartiere mai puțin înghesuite sau spre câmp.

    10 ani mai târziu, Clujul trece prin aceeași criză – și parcă-parcă ar trebui întrebat micul mare Primar unde se speculează terenurile și unde se construiește după ureche, și de ce 😀

    • Robin Molnar 03 octombrie 2018 la 18:17 - Raspunde

      Din câte am văzut, se construiește peste tot.

  2. ice4you 23 septembrie 2018 la 08:15 - Raspunde

    Gand la gand, fara nici o bucurie! Curand am petrecut cateva zile pe acolo, sentimentul a fost acelasi, plus lipsa acuta a spatiilor verzi, cireasa de pe tort fiind Parcul Central al Clujului care e o paragina rusinoasa, desi parcul ala are mult potential si ar fi extrem de necesar in orasul ala sufocat. Trist.

    In rest le’a marcat bine Nautilus mai sus.

    • Robin Molnar 03 octombrie 2018 la 18:16 - Raspunde

      Da, parcul central din Silistra este cu mult mai plăcut.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vreau să fiu părtaș la faptă. Poți, de asemenea, să fii părtaș și fără martori.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.