Cum e cu micile afaceri în România
Mi-am deschis PFA. După cum spuneam odinioară, planul meu este ca la 40 de ani să lucrez maxim patru zile pe săptămână, iar la 50 maxim 3. Or, Codul Muncii nu se împacă prea bine cu așa ceva.
No, ideea este următoarea: PFA-ul este deschis la Petroșani. Dar eu n-am plecat din Cluj, ca să mă duc până acolo cu actele, ci am rezolvat totul online. Totul.
Prima dată am achiziționat o semnătură electronică de la Alfasign, printr-o procedură rapidă:
- Azi am dat comanda și am plătit online;
- Mâine actele erau la mine, la semnat;
- Poimâine erau semnate la București;
- Răspoimâine curierul aduce toke-ul USB.
Pentru că știam că am nevoie și de ANAF, firește, am completat un formular online de înregistrare a certificatului de semnătură electronică în sistemul ANAF, formular pe care cei de la Alfasign l-au contrasemnat. L-am ținut un pic pe e-mail.
După ce l-am primit token-ul de semnătură electronică, am intrat pe portalul ONRC, mi-am făcut cont și am depus toate actele, semnate electronic. A durat mai mult să strâng cele 9 documente, iar site-ul nu merge bine decât pe Internet Explorer.
Peste câteva zile, după ce m-am asigurat că cererea mea de rezervare de nume și de înregistrare a PFA a primit un număr de înregistrare electronică (musai de verificat, că eu n-am făcut și o săptămână am stat degeaba!) am primit documentele de înființare a PFA, în format electronic, pe e-mail.
Cu Certificatul de Înregistrare, pe care se regăsește Codul Unic de Înregistrare, am reușit să completez Formularul 150, ca să pot depune, la ANAF, formularele 220 și 600. Formularul 150 se poate depune la orice agenție ANAF, iar eu l-am depus la Cluj pentru un PFA în alt județ. Fain, nu?
Termenul legal este de câteva zile. Eu am depus formularul cam pe la ora 13:30. La 18:15, în aceeași zi, deci, am primit mailul de confirmare. ce-i drept, doamna de la ghișeu a fost deosebit de drăguță și de amabilă (și slăbuță, nu cred că avea mai mult de 45 de kilograme pe la vreo 55 de ani).
În aceeași zi – seara, în fine – am depus formularele electronice la ANAF, 220 și 600, după cum spuneam, și totul este în regulă.
Ce-i drept, n-am avut de umblat după foi, întrucât i-am rugat pe ai mei să se ocupe de acordul vecinilor și de restul documentelor locale. Mie mi-au trebuit doar scanate electronic, le-am semnat electronic, le-am trimis electronic, le-am primit electronic. Desigur, hârtiile le-am păstrat, pentru referințe ulterioare, dar toată procedura a fost electronică.
Inițial, am fost cam stresat, întrucât mereu te întrebi: – Dar dacă?, însă – în general – funcționarii s-au mișcat la timp. Chiar a fost mai ușor decât mă așteptam, deși n-a fost chiar ușor, că nici nu știam de unde să apuc toată hârțogăraia asta. Până la urmă, mi-a ieșit.
De aceea, recent lansatul portal de recomandare de afaceri lansat de Guvernul României, http://investromania.gov.ro/web/, este o idee bună, întrucât conține informații corecte și utile.
Se mișcă țara! Știu că pare incredibil, dar chiar se mișcă țara:
- ITiștii de pe la instituții știau să-mi explice ca unui ITst. Le spuneam direct: sunt ITst, înțeleg, spuneți-mi ce am de făcut, și fac.
- ANAF se mișcă cel mai rapid dintre toate instituțiile statului.
- Departamentele de relații cu publicul funcționează mai bine decât în multe companii.
P.S.:
InvestRomania a lansat astăzi website-ul
www.investromania.gov.rodedicat investitorilor străini, în scopul de a oferi informații despre ecosistemul economiei românești și despre oportunitățile de investiții în România
InvestRomânia are în portofoliu și gestiune 61 de proiecte de investiții de investiții care reprezintă un potențial de investiții de aproximativ 1,5 miliarde euro și peste 17.000 de locuri de muncă.
La nivelul website-ului se regăsesc grafice, figuri și prezentarea de țară, toate acestea putând fi descărcate de oricare dintre persoanele interesate de analizele realizate, precum și de cele care doresc să utilizeze aceste materiale în promovarea României către partenerii lor internaționali de afaceri.
Uau…..asta chiar e de mirare.