Fotodocumentar – Estul Văii Jiului în 1977

Am primit pe mail de la un cititor (Cristian Ioan, mulţumesc) o serie de fotografii cu Defileul Jiului şi cu Petroşaniul anului 1977. Este păcat să nu împărţim cu voi aşa ceva. Desigur, dacă sunteţi interesaţi.

Un camion mergând spre Petroşani aproape de ieşirea din defileu. Aproximativ în această zonă se alfă intrarea de la un viitor baraj ascuns în munte, lucrare în curs de execuţie.

O haltă feroviară în defileu.

Staţie feroviară în defileu. Cred că se numeşte Livezeni, la fel ca şi exploatarea minieră din Petroşani (poze de pe turnul minei găsiţi aici). Poate mă înşel, totuşi, deoarece am coborât acolo o singuă dată, când am mers la cules de zmeură. A se observa imensa muncă depusă pentru consolidarea versantului, în partea stângă.

La ieşirea unuia dintre cele aproximativ 60 de tunele din defileu. Şoseaua se află dedesubtul căii ferate.

În defileu Jiul curge foarte aproape de calea ferată, doar că mai jos, calea ferată fiind instalată pe versanţi.

M-am născut prea târziu pentru a şti ceva despre acest lac de acumulare. Cred că în imagine este pârâul Slătinoara, dar nu sunt sigur.

La picnic. Cred că pârâul este Maleia (deşi ar putea fi şi Taia). Oricum, este frumos vara la picnic pe oricare dintre pârâurile din Valea Jiului, în special când aduci cu tine nişte slăniă afumată, cu pâine albă proapătă şi roşii. Am câteva poze făcute într-o iarnă, pe Jieţ.

O gospodărie momârlănească tipică, cu pomii fructiferi aproape de casă. În stânga se observă şi cea mai modernă maşină românesacă a epocii, Dacia 1100, probabil nou – nouţă la acea vreme.

După versantul din imagine tind să cred că fotografia este făcută în Vestul Văii Jiului, undeva lângă Vulcan. Desigur, pot să mă înşel.

Precipitaţii de vară, cu stropi mari, ce provocau, odinioară, mici inundaţii ale străzilor. Actualmente acest fenomen este din ce în ce mai rar. Cartierul Dimitrov.

Ieşirea feroviară din judeţul Hunedoara spre Gorj este la aproximativ câteva sute de metri de acest pod.

O parte din Cartierul Colonie din Petroşani văzut dinspre Est spre Vest. La Nord se află Gara Petroşani iar la Sud Defileu Jiului.

Denumirea pozei este greşită. În dreapta se află blocurile din Cartierul Dimitrov (Strada 9 Mai?) şi Aleea Florilor (dincolo de mijlocul pozei, spre stânga). Poza este făcută aproximativ pe direcţia NNV. Actualul DN66 trece pe lângă calea ferată, pe dreapta ei cum reiese din poză, şi este şoseaua de centură a petroşaniului, deşi trece prin inima lui. Vedere de pe viaductul din Petroşani, vizibil aici începând cu secunda 57, în fundal.

Vedere spre NE de pe viaductul din Petroşani. În imagine se vede Cartierul Colonie iar în fundal Mina Dâlja, înainte de a fi închisă şi dărâmată complet în 2005. Satele de pe deal se numesc Dâlja Mare şi Dâlja Mică. Pe acest viaduct am filmat Zgarda de mediu, peisoadele 1,2 şi 3.

Vedere din balconul unui bloc din Cartierul Dimitrov înspre viaductul din Petroşani. În fundal se observă turnurile de la Exploatarea Minieră Livezeni. Blocurile din partea stângă sunt din cartierul Aeroport.

Aranjarea caselor la ieşirea dinspre sud a Municipiului Petroşani, aproape de intrarea în Defileul Jiului.

Acesta este probabil cel mai cunoscut pod feroviar din defileu unde trenul trece atât peste râul Jiu cât şi peste şosea, la aproximativ 10 – 12 Km de ieşirea din defileu, spre Târgu Jiu.

O fotografie făcută în tunel şi îmbunătăţită digital.

Toate pozele au fost modificate digital pentru a îmbunătăţi calitatea detaliilor, ele fiind mai întunecate. Este posibil ca la descrierea pozelor să mă înşel, aşa că vă rog să apreciaţi gestul fără a da cu piatra. Mulţumesc. Mulţumiri, încă o dată, şi domnului Crisitan Ioan care, prin amabilitatea sa, a făcut posibil acest fotodocumentar.

Acest articol va fi publicat şi pe Blogul Văii Jiului (http://valeajiului.blogspot.com/), locul unde puteţi găsi mai multe informaţii despre această pitorească regiune a ţării.

15 Comentarii

  1. skywalker 19 februarie 2009 la 18:38 - Raspunde

    superb ❗ si cind ma gindesc ca…totusi Ceausescu a fost cel care schimbat fata regiunii :cheer:

    • Robin Molnar 19 februarie 2009 la 18:48 - Raspunde

      😆 Da, el a schimbat-o, că în perioada pre-comunistă valea era extrem de pitorească… 😆

  2. skywalker 19 februarie 2009 la 20:02 - Raspunde

    era pitoreasca, dar pe unde umblai, peste tot, iti murdareai cu noroi ghetutele, asa ca …

    • Robin Molnar 20 februarie 2009 la 06:31 - Raspunde

      😆 Şi aşa a făcut conservele comuniste de te dor ochii când le priveşti… 😆

  3. pocoloco 28 ianuarie 2012 la 21:11 - Raspunde

    ce-mi plac pozele astea…mai ales ca-s alb negru

  4. katy pop 17 aprilie 2012 la 10:41 - Raspunde

    bravo domnule mi-a placut documentarul

  5. Lala 17 aprilie 2012 la 21:12 - Raspunde

    Fotografia a șasea , cea cu lacul si paraul Slatinioara . Era un lac exact pe locul unde este PROFI market. A venit o ploaie puternica ce a umflat apele paraului . Apa a deversat necontrolat peste baraj si a inundat casa familiei Hornack – se vad acoperisurile casei si dependinței. Asa ca locul lacului a fost luat de un parculeț si mai recent de market. Pe vremea aceea nu era amenajat lacul de la KEOPS.

  6. Florin Muresan 02 august 2012 la 07:38 - Raspunde

    Are dreptate Lala, imi amintesc si eu de acel lac, daca nu ma insel se puteau face plimbari cu barca sau cu hidrobicicleta pe el. Sper sa nu ma insel, dar cred ca a fost secat cand a inceput constructia Spitalului de urgenta.
    Robin, statia feroviara despre care spui ca e Livezeni…nu e Livezeni. Statia Livezeni nu este in defileu, este chiar inainte de podul feroviar care traverseaza soseaua in zona fabricii de termopane Quasar (aproximativ in spatele acesteia).
    In fotografia cu cartierul Dimitrov si calea ferata inainte de construirea centurii ocolitoare, pot sa afirm ca trenul care se vede mergand spre gara este personalul de Lupeni, cu a sa inconfundabila locomotiva Diesel hidraulica. Vagoanele erau foarte vechi, din acelea cu banchete din lemn (erau singurele vagoane de tipul asta care la sfarsitul anilor 80 inca erau in exploatare). Pe vremea aceea il foloseau atat de multi navetisti, incat in orele de varf se calatorea si pe scarile vagoanelor.

    • Robin Molnar 19 august 2012 la 14:08 - Raspunde

      Da, este un mister pentru mine de ce aș fi putut jura că este un Livezeni și-n defileu. O_o

      • Florin Muresan 19 august 2012 la 17:45 - Raspunde

        Halta din poza este intr-adevar una din haltele din defileu, dar nu este Livezeni.

  7. ionut chircu 27 august 2014 la 15:01 - Raspunde

    Halta din imaginea nr 3 se numeste Pietrele Albe

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vreau să fiu părtaș la faptă. Poți, de asemenea, să fii părtaș și fără martori.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.