Apropo de cum se circulă prin oraș

Apropo de cum se circulă prin oraș, cred că o bună parte din accidente se datorează infrastructurii proaste. Da, știu, trebuie să fii atent și tot, dar:

1. Nu se poate să-mi sară fundul mașinii ca la Lambada când ies din Cluj Napoca spre autostradă, pentru că asta mă forțează să acord o mai mare atenție la drum și una mai mică la marcajele rutiere.

2. Dă-le-n spumă de semafoare cu becuri de 25 de wați. Dacă e seară, ai foarte mari șanse să nu le vezi, pentru că dacă vine unul din contrasens trebuie să-ți mulți privirea în dreapta jos, ca să nu te orbească. Știți ce? Până acum n-am văzut niciun semafor în dreapta jos, că m-am uitat..

3. Tehnica a evoluat. Înainte de semafoare s-ar putea pune pe lateralele benzilor de preselecție a direcției niște ornamente multicolore care să-și schimbe culoarea în funcție de culoarea de la semafor. E verde? Păi și lateralele sunt verzi. S-a îngălbenit drumul? Calcă frâna, prietene… Se pot face niște sisteme cu LED-uri, nu ar fi invenția invențiilor.

4. Semafoare puse în pom, pentru două sau mai multe benzi. Mai ales că pe prima bandă circulă RATUC și probabil cei de la Administrația Drumurilor au considerat că oricine vine prin Cluj Napoca vede pe după mijloacele de transport în comun, când orașul e aglomerat. Chestia este că în oraș benzile sunt pentru pre-selectarea direcției de mers și nicidecum pentru preselectarea vitezei, deci nu poți să te tragi pe dreapta să-i lași pe alții să te depășească, ceea ce te cam fu*e la icre.

5. Unul cu ceva Honda sport, nu știu de care, suspensii moi, ne-clujean a pățit-o. Pe pod spre Mănăștur venind dinspre autostradă dintr-o dată și-a ridicat mașina botul și i-a dat un volan peste dinți, de am crezut că acolo rămâne. Nu cred că avea mai mult de 60, ceea ce ar trebui să ne spună ceva. Pe cine să dai în judecată? Să vină Poliția Rutieră să-ți spună că venea prea repede?

6. În Florești, cum ieși din Cluj Napoca spre autostradă, la un moment dat nu mai știi dacă banda întâi este bandă de siguranță, dacă acolo este linie continuă și n-ai voie s-o calci, sau ce naiba se întâmplă, fiindcă marcajul nu se mai vede într-un mod credibil. Habar n-am, nu am fost prin zonă când s-au trasat marcajele alea. Chiar aș avea nevoie de cineva să mă lămurească ce și cum, că e dubios tare ce se întâmplă. Se pare că nimeni n-a considerat necesar să pună și semnele de circulație corespunzătoare, întrucât pe autostradă există indicatoare rutiere care spun că staționarea sau circulația pe banda de urgență se interzice.

7. Panouri ne-reflectorizante. Da, știu, toate sunt reflectorizante, doar că trebuie să fii cu faza lungă pe ele ca să se vadă, în special din cauza calității proaste a vopselelor. Au un indice de reflexie de 45 – 55%. Ar trebui să fie minim 80 – 90. Dar cine-i fraier să le măsoare? Plus, ele sunt omologate. Vreți să-i prindeți pe unii care dau șpagă la omologări? Ieșiți pe drumurile patriei cu lămpile aprinse…

8. Lenea. Pe autostradă e bine, că-ți zice din timp: Cuca Măcăii, ieșire, 3000 de metri, spre dreapta. București, 500 de kilometri, înainte. Oradea, 200 de kilometri, înapoi fraiere. În oraș de ce nu se pot pune panouri mari, să se vadă și din Smart pe banda de mers înainte (a doua, deci), nu doar din gipan sau autobuz? Cât de greu ar fi să fie marcat dinainte, nu chiar în intersecția cu pricina, ca să ai timp să te și încadrezi corect? Mă refer să fie marcaje puse deasupra căii de rulare, ca pe autostradă. Cât de greu ar fi?

9. Treceri de pietoni neiluminate. Da știu, faruri, ălea. Până-ți bagă un mârlan xenoanele în ochi. Durează cel puțin o secundă pentru ca vederea să-și revină și nu ai voie să oprești brusc pe drum. Într-o secundă, la 36 de kilometri pe oră, parcurgi zece metri. Un pic de ajutor n-ar strica…

10. Gurile de canal de pe mijlocul drumului. Să mă iertați, dacă vedeți unul cu un Smart negru cum șerpuiește pe drum ca vipera, de zici că-i beat sau ceva, eu îs: ocolesc gurile de canalizare de pe banda mea, că mă hâțână mult prea tare pentru o mașină atât de mică. Evident, când pot, ocolesc rutele astea, dar nu tot timpul se poate. Nu se cade, nu ar trebui să se accepte pe suprafața carosabilă denivelări mai înalte de un centimetru. Dar cine e de vină că acceptă să circule așa? Ați auzit voi de vreun protest pentru drumuri mai bune? Eu n-am auzit, așa că ia mai cântați din bucșe și planetare măi flăcăi!

Și ar mai fi multe de zis, de exemplu trecerile de pietoni de după curbe. Dacă indicatorul de presemnalizare este în cireș, nu-l vezi și mumu… Dacă plouă tare și ești într-un oraș străin, ești cu ochii după semnele de circulație precum sunt ciorile după metale sclipitoare (mă refer strict la păsări) și, chiar și așa, nu apuci să te încadrezi ca lumea și te enervezi și riști să faci vreo nefăcută…

Sincer, din ce am văzut eu prin țară, și nu am văzut foarte mult, șoselele nu sunt semnalizate ca să ajute șoferii, ci sunt făcute ca să disculpe Poliția Rutieră în caz de accident. Țineți minte asta!

Dar, nu-i așa, de-a lungul vremii am avut numai competenți la conducerea Ministerului de Interne, numai profesioniști. Numai că, știți ce? Ăia de acolo – nu toți, dar majoritatea – sunt la fel de profesioniști precum șefii de la CAP-urile de pe vremuri. Asta ca să nu spun mai rău.

În fine, dacă nu mortul e de vină, atunci sigur e de vină șoferul, dar în niciun caz nu se poate ca accidentele să fie facilitate de o terță incompetentă parte, nu-i așa?

4 Comentarii

  1. Faildude 28 august 2012 la 01:00 - Raspunde

    Probleme ca astea se afla in toata tara si va dura extrem de mult pana ce vom ajunge si noi sa putem spune ca avem “sosele”

  2. joita lucian 30 august 2012 la 15:26 - Raspunde

    Daca cauti perfectiune….cred ca nici in occident nu o gasesti Robin…si la noi nu este tocmai locul potrivit sa o cauti…!

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vreau să fiu părtaș la faptă. Poți, de asemenea, să fii părtaș și fără martori.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.