Experiment SEO

După cum spuneam aici io-s pe locul 2955 în Trafic.ro şi nu sunt în măsură să dau sfaturi pentru optimizarea pentru motoarele de căutare sau ceva. Ţin să aduc nişte lămuriri referitoare la micile modificări de pe site…

După cum vedeţi în partea inferioară a apărut o chestie nouă numită "tag cloud" sau norişor cu etichete (ca la haine, dacă vreţi) şi am muncit cam 10 ore ca să îl implementez manual direct în codul sursă al ăaginii. Bine, nu îs dobitoc, ştiu HTML şi dacă nu mă fandoseam să încerc ceva mişto (care ieşise dar genera nişte erori) era gata în 30 de minute (unde-i graba?). De vreo trei luni era programată treaba asta dar numai aseară mi-am făcut curaj să o încep.

Ideea pe care am urmat-o este simplă. Pentru un maximum de optimizare SEO este necesar ca fiecare pagină dintr-un site să aibe legături (links) cu toate celelalte pagini aparţinând site-ului. Ceea ce este, practic, imposibil de implementat. Am peste 1500 de articole (pagini) pe blog şi multe alte pagini în categoriile secundare ale site-ului, în total cam vreo 3000 de pagini. Vă daţi seama cum ar arăta site-ul cu 3000 de legături (link-uri) pe fiecare pagină. Aia chiar ar fi spam. Şi cum nu sunt mai puţin breaz decât pretind nu mă dau la aşa ceva.

Joomla! nu are ceea ce la WordPress se cheamă etichete (tag-uri) atribuite fiecărui articol. Am încercat diverse programe care să le realizeze automat, dar au făcut mai mult rău decât bine, pentru că au diluat mult conţinutul relevant… Din fericire site-ul meu are o structură ierarhică ce constă în: secţiuni (blog, galerie foto-video) împărţite în categorii (la blog de exemplu avem: tech, diverse, personal, şamd) ce grupează articolele.

Zoso spunea la un moment dat că nu este nevoie de etichete dacă ai o structură ierarhică. Atunci eram de acord, acum nu mai ştiu, de asta fac io experimentul ăsta. Teoretic omul are dreptate, dar practic trebuie să mă conving şi eu la mine cum e mai bine, pentru că sunt nişte deosebiri majore între etichete şi categorii. Etichetele pot forma o structură tridimensională (ca un nor) în timp ce categoriile pot forma doar o structură bidimensională (precum structura ierarhică într-o instituţie). Iar cum articolele sunt poziţionate în spaţiu precum neuronii în creier, legăturile dintre acestea fiind sinapsele – etichetele, vă daţi seama că tehnologia 2D este învechită. Ca la jocuri dacă vreţi.

Practic, toată optimizarea se face folosind legături (link-uri) ca în schema:

Legăturile cu roşu sunt cele pe care le-am implementat manual. Ideea este: pentru că nu e rezonabil să leg toate paginile între ele prin mii de legături pe fiecare pagină trebuie să folosesc un concentrator de relevanţă (Google Page Rank) astfel încât să donez relevanţă de la paginile care o au la alte pagini. Practic doresc să obţin o uniformizare a relevanţei în spectrul de relevanţă mică (PR1 – PR3).

Explicaţia schemei: toate săgeţile reprezintă legături între documente (hyperlinks) şi servesc la transferul relevanţei conţinutului de la o pagină la alta. Primul concentrator de relevanţă este logo-ul din partea stângă pe care scrie Robintel şi care transferă relevanţă către pagina principală a blogului. De acolo relevanţa este transferată către porţiuni din site definite de cele două meniuri superioare prin săgeţile marcate cu verde. Toate legăturile ce apar pe toate paginile şi servesc la SEO intern sunt prezentate prin săgeţile verzi.

Fiecare porţiune din site primeşte relevanţă de la toate articolele conţinute de aceaasta, prin secţiunile pe care le cuprinde. Logic de ce. Porţiunea "Blog" de pe site primeşte relevanţă de la toate articolele din secţiune şi de la toate legăturile externe (de pe alte site-uri) ce vin înspre site. Blogul trimite relevanţă către fiecare secţiune a blogului în parte. Aici apare eroarea: transferul de relevanţă este ca şi inexistent (săgeata maronie din stânga sus) pentru că în continuare paginile nu au o relevanţă anume (PR indisponibil).

Să luăm de exemplu categoria "Diverse" a blogului. Unele articole din această categorie sunt relevante şi donează relevanţă către pagina categoriei (săgeata galbenă) deşi, după cum spuneam, pagina categoriei nu are o relevanţă specifică (deşi conform teoriei ar trebui să aibe). Aici este important de menţionat ceva. Tot confrm teoriei dacă pagina categoriei ar avea o relevanţă anume (orice valoare numerică) ar transfera o parte din aceasta (pentru simplificare nu contează cât) către toate paginile din subordinea sa, respectiv către toate articolele din categoria "Diverse" (săgeata portocalie din stânga) ceea ce va face ca unele articole să devină puţin mai relevante pe nişă, adică pentru anumite căutări pe Google.

Pentru corectitudine trebuie precizat că fiecare articol trimite un pic de relevanţă către pagina principală şi către paginile porţiunilor site-ului (Blog, Downloads, Galerie foto – video, etc) (prin săgeata gri). Săgeata albastru deschis care simbolizează transferul de relevanţă dintre categoria "Diverse" este pusă doar pentru teorie, pentru că, în practică, pagina categoriei neavând o relevanţă anume (valoarea aia numerică de la 0 la 10) nu are ce transfera.

Practic, am realizat implementarea legăturilor de transfer de relevanţă de la toate pgainile site-ului la paginile categoriilor pentru că, de acolo, relevanţa se va transfera mai departe la articole. Este ca o buclă. Vine de la articol, trece pe la secţiune şi se întoarce la articol. Practic am făcut un concentrator – distribuitor de relevanţă care ia relevanţă de peste tot şi o trimite în anumite puncte. LASER, tăticu’. Transferul implementat se face prin săgeţile roşii.

După cum spuneam, io nu mă pricep la SEO şi nu pot să dau sfaturi în domeniu, ci aşa văd eu, momentan, lucrurile. De aceea am şi făcut acest experiment ale cărui rezultate se vor vedea cam după 2 – 3 actualizări ale rangului paginii de la Google (PR). Promit să vă informez în legătură cu rezultatele experimentului.

Sper că îmi va ieşi planul.

10 Comentarii

  1. cipoc 09 februarie 2009 la 15:55 - Raspunde

    esti belea cu schemele:))

    • Robin Molnar 09 februarie 2009 la 17:14 - Raspunde

      :woohoo: Io-s inginer, deci desenez… :woohoo: Unde-i Mihai să-mi zică, din nou, că-mi trebuie o tabletă grafică? :woohoo:

  2. kesepian 09 februarie 2009 la 16:36 - Raspunde

    Robintel eu am renunţat la Joomla. E mult mai frumoasă decât WordPress-ul, dar uneori nu îndeajuns de bună. Cât timp am folosit Joomla pe blogul meu, n-am găsit nicio extensie tag cloud care să facă bine, vorba ta. Te felicit pentru tag-urile tale. De ce nu încerci să o faci extensie să se bucure şi alţii?

    • Robin Molnar 09 februarie 2009 la 17:14 - Raspunde

      :woohoo: Poate am să fac, cine ştie? :woohoo: Momentzan pe munca mea mă bucur eu… :woohoo:

  3. SEO Monitor 21 aprilie 2009 la 18:42 - Raspunde

    Pentru cei care doresc sa isi monitorizeze eficienta in ce priveste SEO, exista un utilitar SEO Monitor < seomonitor.bunt.ro >, care ajuta la monitorizarea evolutiei site-ului in diferite motoare de cautare. Daily Cache, Click Heat, istoricul pozitiilor in motoarele de cautare etc…

    • Robin Molnar 21 aprilie 2009 la 18:45 - Raspunde

      😆 O să îl folosesc dacă faceţi o cheste: un grafic care să indice numărul de pagini indexate de Google pentru fiecare site. 😉

  4. SEO Monitor 21 aprilie 2009 la 18:51 - Raspunde

    Multumim pentru sugestie. In cel mai scurt timp va fi onorata -> seomonitor.bunt.ro

    • Robin Molnar 21 aprilie 2009 la 19:55 - Raspunde

      Vă invit să lăsaţi şi voi un mesaj aici cu link-ul, când va fi gata. 😉

  5. SEO Monitor 05 mai 2009 la 18:57 - Raspunde

    Sugestia tocmai a fost onorata in urma cu ceva timp 😉 Sunt prezentate atat paginile indexate cat si numarul de pagini. Enjoy! -> http://seomonitor.bunt.ro

    • Robin Molnar 05 mai 2009 la 20:15 - Raspunde

      😆 Acum bag scriptul în pagină şi am să mă joc cu el, dar parcă presmt că mai am vreo două propuneri… 😆

      Later edit: e mişto de tot serviciul gratuit. Pentru un os vă mai dau un pont: puneţi domnilor şi partea cu imaginile indexate de Google pentru domeniul respectiv, că văd că le aveţi cu programarea (AJAX, chestii).

      Întrebare: cam cât trebuie să aştept până reuşesc să văd un grafic cu numărul de pagini indexate în Google (pe zile), pentru că mi s-a acrit să verific zilnic. Nu de alta dar vreau să văd cum scade numărul lor(ce mai strategie de SEO)… :))

      Şi ar fi fain dacă rapoartele ar putea fi generate automat (săptămânal să zicem) şi trimise pe mail. 😉

      La partea cu uptime-ul mi-aţi luat-o înainte. S-ar putea pune şi un grafic cu latenţa de încărcare a paginii principale?

      Până acum îmi place mult ceea ce văd.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vreau să fiu părtaș la faptă. Poți, de asemenea, să fii părtaș și fără martori.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.