Informatică ce salvează vieți

Dintr-un comunicat de presă al Robert Bosch SRL:

Alaturi de alte domenii de cercetare și dezvoltare, Bosch a inceput la Cluj activitațile de cercetare si dezvoltare legate de sistemele de asistenta pentru conducatorii auto (DAS – Driver Assistance Systems). In 2014, inginerii romani se vor axa pe dezvoltarea unor algoritmi de procesare a imaginilor si de viziune artificiala, folosind cele mai noi tehnologii bazate pe imagini stereo. Toate aceste proiecte se desfașoara in stransa colaborare cu echipele de cercetatori Bosch din Germania care au dezvoltat camera stereo. Concernul german va continua procesul de angajare pentru divizia de cercetare si in anul 2014, cautand ingineri si absolvenți romani talentati, care au cunostinte avansate de algoritmica si de procesare a imaginilor.

Pe vremea când eram student, de la niște nemți am învățat o chestie foarte tare: aceștia foloseau algoritmii din DirectX pentru procesele industriale foarte avansate care foloseau mașini cu văz (machine vision) pentru identificarea defectelor sub-ansamblelor, nivelul tehnic de atunci, de acum un deceniu, fiind cu mult peste ceea ce vedem astăzi la știri.

Ceea ce, de fapt, încerc să evidențiez este că avem de-a face cu o schimbare de paradigmă: informatica industrială avansată aplicată proceselor industriale începe să se aplice și în procese vitale non-industriale, cum este siguranța rutieră.

Sigur, nu avem de-a face doar c-o migrare a software-ului, n-ar fi de ajuns, ci se converge spre un sistem de hardware și software împachetat sub forma unei soluții de siguranță rutieră și cred că trebuie specificat: cel mai avansat microcontroller de uz industrial este – din punct de vedere al puterii de procesare – mult mai slab decât microprocesoarele actuale și nici nu se poate face o tranziție facilă spre acestea. Nu este, deci, ca și cum ai monta un calculator într-o mașină și este gata automatizarea: ai nevoie de sisteme de achiziții de date, ai nevoie de sisteme de control și acționare pentru valve, motoare relee și alte circuite electronice, sub-sisteme dificil de menținut în armonie în condiții de laborator, cu atât mai dificil de menținut în condiții optime de funcționare într-o cutie amplasată într-un vehicul care trece prin gropi și c-o putere electrică fluctuantă.

Mă rog, încerc să nu intru în complexitatea îndeletnicirii de a automatiza procesele rutiere, ci vreau doar să exprim cât se poate de clar că problematica informaticii rutiere este cu mult mai complexă decât ne-am putea imagina, iar ceea ce acum Bosch face în centrele sale de cercetare este rezultatul a zeci de ani de muncă în domenii precum automatica industrială, informatică, electrotehnică auto și altele.

Și nu vreau să ne împiedicăm în aspectele tehnologice, ci vreau să contemplăm ideea că tehnologia vine să ne ajute la volan, mai ales în situațiile în care șoferul uman ar avea o latență prea mare.

Sigur, tehnologia nu poate prevedea tot, nu poate preveni tot și nu poate salva ziua în orice situație. Mai important mi se pare, însă, ca tehnologia să facă tot ceea ce se poate, pentru a preveni situațiile periculoase. Or, asta se întâmplă acum și iarăși mi se pare important de precizat: dacă tehnologia nu poate salva ziua, omul cu atât mai puțin ar putea-o face, că nu suntem roboți.

În fine,  mă bucur pentru orice tehnologie care ne face lumea mai bună și mai sigură.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vreau să fiu părtaș la faptă. Poți, de asemenea, să fii părtaș și fără martori.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.