Ca să știm de la ce ni se trage cu CFR-ul (2)

Continuare a articolului Ca să știm de la ce ni se trage cu CFR-ul. Să citiți și să rămâneți îngroziți, nu altceva. Prima dată am crezut că nu văd bine.

Pe unele vagoane CFR apare un tabel informativ cu detaliile de producție și recondiționare ale acestora. Iată un exemplu de tabel de pe un vagon al acceleratului 1766 Cluj Napoca Nord – Deva (oh, dar majoritatea garniturilor vechi au aceste tabele, trebuie doar să știți unde să vă uitați, eu am dat doar un exemplu):

Vagon CFR fabricat la IVA Arad în 1969 și recondiționat în 1983, 199 și 2010 la Atelierele Grivița

Vagon CFR fabricat la IVA Arad în 1969 și recondiționat în 1983, 199 și 2010 la Atelierele Grivița

Așadar, avem un vagon de tren accelerat la clasa a doua, vagon fabricat în 1969 la IVA Arad, când televiziunea încă transmitea alb – negru iar americanii transmiteau un fiasco despre cum au mers ei pe Lună. Pe vremea aia încă nu se fabrica Dacia 1100, iar singura mașină românească era IMS-ul. Ceaușescu de-abia avea o jumătate de mandat la cârma țării și încă nu se dilise de tot. Tata este un puber ce dorește a se juca cu puța nu în țărână. Sondele spațiale Voyager erau doar niște simple proiecte pe hârtie. Și alea în curs de definitivare.

Apoi acest vagon a fost recondiționat în 1983 la Atelierele Grivița. E mișto, deja a apărut primul microprocesor și primele circuite integrate la scară largă, iar noi studiam de la ruși tehnologia pe care aceștia au furat-o de la englezi (Zylog Z80). Bineînțeles că nu ne-am grăbit să introducem  în industrie și transporturi aceste noi dezvoltări tehnice, doar erau destul de scumpe. Le-am lăsat așa, un pic mai evoluate decât transporturile din perioada interbelică (fiindcă tranzistorul este o invenție mai modernă decât atât). Tata are deja trei copii, dintre care doi gemeni.  Sondele spațiale Voyager trecuseră bine de Saturn și erau la jumătatea drumului spre planeta Uranus.

Următoarea recondiționare a fost una generală și a avut loc în 1999, tot la Atelierele Grivița. După un mandat și jumătate sub Ion Iliescu simplul fapt că vagonul n-a fost casat și vândut la fier vechi este un miracol de proporții. În timpul ăsta rușii se pregăteau să caseze Stația Spațială Mir (mir = pace, în limba rusă), că îi cam expirase termenul. Tata are patru copii, toți măricei. Primul deja merge la facultate de doi ani. Ambele sonde spațiale Voyager ajung la limita exterioară a Sistemului Solar.

În 2010 a avut loc ultima recondiționare, parțială de data asta. Deja au trecut două mandate de Iliescu și un mandat și jumătate de Băsescu peste noi. Faptul că vagonul acela nu numai că este întreg ci și funcțional este o dovadă a dăinuirii poporului român pe aceste meleaguri. Tata se gândește la pensie și are toți cei patru copii mari și cu școlile în general făcute. Ambele sonde spațiale Voyager au ieșit deja de câțiva ani buni din Sistemul Solar în spațiul interplanetar. Aflându-se la peste 17 miliarde de kilometri, unui semnal radio călătorind cu viteza luminii luându-i cam 15 ore ca să ajungă la destinație și, la fel, semnalele radio (transmisiunile de date ale sondei) ajung la noi tot în atâtea ore.

În timpul exploatării acestui vagon de tren, francezii au scos trenurile de mare viteză TGV (1983), englezii și francezii și-au săpat tunel pe sub Canalul Mânecii, s-a terminat Războiul Rece, Europa de Est a devenit membră a Uniunii Europene și NATO, japonezii au săpat tunele de 50 – 60 de kilometri, s-au inventat sateliții de telecomunicații comerciale, s-a inventat fibra optică, s-au inventat medicamentele moderne, prețul petrolului a crescut de șapte ori iar prețul energiei de vreo zece ori… Asta ca să nu mai spun că am trimis primele sonde științifice în afara Sistemului Solar.

Când acestui vagon îi va expira avizul tehnic de funcționare, în 2017, România va fi fost în UE de peste 10 ani, va fi în spațiul Schengen și va trece probabil și la Euro iar sondele spațiale Voyager se vor pregăti să intre în modul de conservare a energiei (aproximativ în 2020), când vor alimenta pe rând câte un instrument de cercetare….

Cred că știm de la ce ni se trage cu CFR-ul… Cred că este destul de evident. Nu?

5 Comentarii

  1. Ana 21 martie 2011 la 15:03 - Raspunde

    Asta cu Voyager in afara sistemului solar… depinde. Unde consideri ca se termina sistemul solar?

    • Robin Molnar 21 martie 2011 la 15:44 - Raspunde

      Pregătesc un articol pe tema asta, deși nu știu sigur când voi avea timp de el.

  2. Mihai Todor 21 martie 2011 la 17:03 - Raspunde

    Dude, ceva nu-i in regula aici: “când vor alimenta pe rând câte un instrument de cercetare”. Eu stiu ca o parte din instrumentele de pe sondele Voyager au fost deja dezafectate, urmand sa fie oprite si altele, pentru a conserva energia…

    • Robin Molnar 21 martie 2011 la 17:11 - Raspunde

      Da, însă aproximativ în 2020 situația energetică a sondei va deveni atât de critică încât de-atunci doar câte un singur instrument de cercetare va fi alimentat la energie la un moment dat, iar din 2025 nici măcar sistemele primare ale sondelor nu vor mai putea fi susținute, sondele intrând într-un proces de oprire sistematică și definitivă.

      • Mihai Todor 21 martie 2011 la 17:56 - Raspunde

        Asa, now it makes sense 😀

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vreau să fiu părtaș la faptă. Poți, de asemenea, să fii părtaș și fără martori.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.