Nu mai protestați măi flăcăi

Stimati concetateni, va rog sa luati act de o noua incercare de a pune pumnul in gura cetatenilor Romaniei, pentru viitorul foarte apropiat, pe calea instaurarii unei noi dictaturi, mai feroce decat tot ceea ce a fost pe meleagurile noastre. Va rog sa luati act si apoi atitudine fata de noua miselie guvernamentala! Termenul limita este 19 septembrie 2011!

Subsemnatul,

…………………, fiul (fiica) lui …. şi al (a) … , născut(ă) la data de …, în …, domiciliat(ă) în Mun. … , Str. …, N.r. …, Bl. …, Sc. … , Ap. …, jud. …, prin prezenta vă adresez protestul meu cu referire la proiectul Legii privind organizarea şi desfăşurarea adunărilor publice, publicat pe site-ul Ministerului Administraţiei şi Internelor, în vederea dezbaterii publice până pe 19 septembrie (Grupul pentru Acţiune Socială)

Consider că nu întâmplător a dispărut, din actualul proiect legislativ, precizarea fundamentală, din articolul 1 al ‚vechii’ legii, 60/1991 (încă în vigoare), privitoare la adunările publice:

„Libertatea cetăţenilor de a-şi exprima opiniile politice, sociale sau de altă natură, de a organiza mitinguri, demonstraţii, manifestaţii, procesiuni și orice alte întruniri şi de a participa la acestea este garantată prin lege”.

Este evident că principala raţiune a ‚vechii’ legi era protejarea/asigurarea exercitării în cele mai bune condiţii a dreptului inalienabil la exprimare publică şi protest colectiv al cetăţenilor. Prin contrast, actuala propunere legislativă porneşte de la falsa problemă a protejării comunităţii, a cetăţenilor care „nu iau parte la astfel de manifestări” faţă de pericolul pe care l-ar reprezenta adunările publice. Se induce, astfel, o aberantă distincţie între cetăţeanul-model („majoritatea tăcută”), care nu tulbură liniştea celorlalţi clamându-şi sau reclamându-şi, prin asociere şi manifestare publică, interesele sau drepturile, şi organizatorul sau participantul la astfel de adunări, culpabilizat ab initio şi din oficiu.

Astfel, invocarea, în expunerea de motive, chiar şi cu titlul de exemplu, a Legii nr.4/2008 privind prevenirea şi combaterea violenţei cu ocazia competiţiilor şi a jocurilor sportive, este simptomatică pentru atitudinea legislatorului, care abordează problema generică a manifestărilor publice cu o clară prezumţie de vinovăţie a organizatorilor şi participanţilor la acestea. Chiar dacă ar fi răspândit fenomenul violenţei asociate cu adunările publice (iar în România el este, evident, extrem de redus comparativ cu alte ţări europene), nu există nici o justificare raţională pentru a ridica această (eventuală) stare de facto la o presupoziţie de jure. Posibilele manifestări violente relaţionate, practic, cu o adunare publică sau alta trebuie gestionate cu forţă proporţionată atunci când, şi doar dacă ele se produc; iar reglementarea acţiunii forţelor de ordine pentru asemenea cazuri excepţionale nu poate şi nu trebuie să facă obiectul unei legi privitoare la adunările publice.

Cele mai grave prevederi ale proiectului de lege propus de Ministerul Administrației și Internelor sunt:

  • interdicţia de a organiza întruniri în apropierea obiectivelor cu pază militară: cum bine ştim, Preşedenţia, Guvernul cu fiecare minister în parte, Parlamentul sunt doar câteva dintre instituţiile care intră în pomenita categorie;
  • interdicția de a se organiza asemenea întruniri realizându-se  înlocuirea ‚discretă’ a termenului declarare a adunărilor publice (care şi el a fost, aşa cum se precizează şi în expunerea de motive, contestat de societatea civilă) cu cel de aprobare (de către autorități) a acestora. Prin aceasta aprobare se încalcă flagrant „libertatea cetăţenilor de a-şi exprima opiniile politice, sociale sau de altă natură, de a organiza mitinguri, demonstraţii, manifestaţii, procesiuni și orice alte întruniri şi de a participa la acestea”, aprobarea fiind la discreția administrației politice;
  • stipularea obligaţiei organizatorilor de a înainta actele manifestaţiei cu 5 zile lucrătoare (în termeni calendaristici, cel puţin o săptămână) anterior desfăşurării acesteia;
  • valoarea foarte ridicată a amenzilor/numărul mare de ore de prestat în serviciul comunităţii pentru ‚contravenţia’ de a organiza/a încerca să participi la o adunare neautorizată;
  • deschiderea căii legale pentru calificarea refuzului de a părăsi, la cererea reprezentanţilor autorităţii, o adunare publică drept infracţiune, pedepsită cu închisoare (de la 3 luni la 2 ani). În conformitate cu legislația referitoare la Drepturile omului, orice acțiune de restabilire a ordinii trebuie realizată în mod gradual si cu acordare a timpului necesar pentru punerea în aplicare a masurilor graduale solicitate de forțele de ordine.

Prin aceste prevederi se încearcă încălcarea libertății cetăţenilor de a-şi exprima opiniile politice, sociale sau de altă natură, de a organiza mitinguri, demonstraţii, manifestaţii, procesiuni și orice alte întruniri şi de a participa la acestea. Se deschide calea abuzivă de măsuri discreționare pentru a se interzice (prin neaprobare) aceste libertăți constituționale, creând astfel premisele unui stat autoritar.

Este firesc, în condiţiile deja expuse, să mă îndoiesc că scopul real urmărit prin acest act normativ este protejarea cetăţenilor şi a drepturilor lor. Judec că, dimpotrivă, se doreşte zădărnicirea de facto a tentativei de a pune în act orice contestare publică şi colectivă, normală şi semnificativă, a statu-quo-ului girat de autorităţile publice sau instituţiile private ce controlează viaţa societăţii la diverse niveluri ale sale.

Consider că însăşi propunerea pentru dezbatere publică a unui asemenea proiect legislativ aberant reprezintă o sfidare la adresa valorilor democratice; solicit, în consecinţă:

Cer (fraza tăiată de mai sus e comunistă, n-ai cum să spui că este imoral să supui ceva dezbaterii publice):

  1. retragerea definitivă a proiectului de lege, renunțând la intenția transmiterii acestuia către Parlamentul României.

Proiectul de lege:
http://www.mai.gov.ro/Documente/Transparenta%20decizionala/Lege%20adunari%20publice.pdf

Asociații semnatare:

  • Grupul pentru Acțiune Socială (GAS)
  • Asociația InfOMG – Centrul de Informare asupra Organismelor Modificate Genetic
  • Asociația pentru Mediu și Turism Ulmul Cerasului
  • Asociația Efectul Fluture
  • Asociația pentru Protejarea Animalelor – NUCA
  • Asociația Eco Ruralis
  • Asociația „Ecologie-Sport-Turism”
  • Asociația Ecologistă Floarea de Colț
  • Asociația Ecologică Turismverde
  • Acțiunea Civică Directă
  • Asociaţia Transilvania Verde
  • Asociaţia Culturală Petőfi Sándor
  • Asociația ALMA-RO
  • Asociaţia Ţinutul Secuiesc Verde
  • CriticAtac
  • European Alternatives Cluj
  • Eco-Civica
  • Federaţia ONG-urilor Maghiare din Transilvania
  • Federaţia Organizaţiilor Familiare din Transilvania
  • Proiect Protokoll
  • Support for Youth Development
  • TERRA Mileniul III
  • Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis
  • Re.Generation
  • ViitorPlus – asociația pentru dezvoltare durabilă

Vă rog, trimiteți protestul către:

  1. Instituții media & prieteni
  2. Ministerul Administrației și Internelor: petitii@mai.gov.ro

Notă personală: alții cer demisia ministrului Igaș pentru asta. Dar cum legea a fost făcută de consilieri, e cam aiurea să nu ceri pedepsirea vinovaților. În rest, sunt de acord, dacă eu am chef să protestez azi, azi vrea să o fac, legal și  pașnic, desigur.

Via Pro-Unire.

Adăugire ulterioară: Trimițând protestul meu la adresa specificată, am avut următoarea surpriză neplăcută:

This is an automatically generated Delivery Status Notification

THIS IS A WARNING MESSAGE ONLY.

YOU DO NOT NEED TO RESEND YOUR MESSAGE.

Delivery to the following recipient has been delayed:

petitii@mai.gov.ro

Message will be retried for 2 more day(s)

Technical details of temporary failure:
The recipient server did not accept our requests to connect. Learn more at http://mail.google.com/support/bin/answer.py?answer=7720
[bdmail.mira.gov.ro. (5): Connection timed out]

6 Comentarii

  1. TNH 17 septembrie 2011 la 19:57 - Raspunde

    Notă personală: atâta timp cât cineva semnează ca primarul pe documentele întocmite de subalternii lui, e la fel de vinovat. Ba chiar și mai vinovat pentru că lipsa rațiunii e mai periculoasă decât un raționament greșit.

    • Robin Molnar 18 septembrie 2011 la 22:45 - Raspunde

      Atunci la ce mai sunt buni consilierii și specialiștii?

  2. Nylas 18 septembrie 2011 la 08:52 - Raspunde

    Bene mai draga cetatean, acesta lege 60/1991 a fost modificata dupa vechea lege comunista pentru ami castiga respectul fata de cetatenii romaniei ex:( Mineri) >
    Ia gandeste mai draga un picut de ce legea este 1991 si nu 1990 sau 1998!!!
    Pai mai draga ca acum ti-am dat un pont (MINERII) legea nu este la ora actuala valabila ci cred ca a fost omisa scoaterea legii de catre Vodkaroiu cred ?
    Ha pa si ne reauzim de bine!!

  3. TNH 25 septembrie 2011 la 21:17 - Raspunde

    În data de 18.09.11 am primit asta:

    This is an automatically generated Delivery Status Notification

    THIS IS A WARNING MESSAGE ONLY.

    YOU DO NOT NEED TO RESEND YOUR MESSAGE.

    Delivery to the following recipient has been delayed:

    petitii@mai.gov.ro

    Message will be retried for 2 more day(s)

    Technical details of temporary failure:
    The recipient server did not accept our requests to connect.

    • Robin Molnar 28 septembrie 2011 la 08:38 - Raspunde

      Da, ceea ce înseamnă că inițiatorii n-au trimis protestul.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vreau să fiu părtaș la faptă. Poți, de asemenea, să fii părtaș și fără martori.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.