Accidente rutiere peste accidente rutiere peste și mai multe…
Titi Aur, despre recenta serie de accidente rutiere, o spune impecabil:
Nu putem decât să ne așteptăm în continuare la același ritm de morți și de răniți pe șoselele din România, atât timp cât nu pregătim șoferii, nu e obligatoriu să avem centură de siguranță în mijloacele de transport de comun și nu sunt respectate multe alte reguli aparent banale, avertizează pilotul Titi Aur.
Să le luăm pe rând:
- Nu pregătim șoferii. Acum vreo zece ani, venind de la Hațeg la Petroșani, șoferul maxi taxi-ului o învăța pe prietena sa să conducă, ea fiind la volan, cu 22 de pasageri pe 16+1 locuri.
- Nu este obligatoriu să avem centură de siguranță. O singură dată am nimerit un autocar care avea centurile de siguranță montate, de la compania de transport Normandia. La maxi-taxi, niciodată. Bașca, m-am și tăiat în scaun.
- Nu sunt respectate multe alte reguli:
- În primul rând, nu se respectă limita de viteză, pentru că șoferii trebuie să ajungă în punctul X la ora Y. Legal, nu ai cum să mergi de la Petroșani la Cluj-Napoca în patru ore. N-ai cum. Dacă mergi regulamentar, faci în jur de cinci ore: 9o de Km Petroșani – Simeria în 90 de minute, pentru că ai mult de mers prin localitate, apoi pe autostradă, 40 de minute până la Alba-Iulia, apoi de la Alba Iulia la Turda încă o oră și de la Turda la Cluj încă o jumătate de oră, dacă mergi cu viteza maximă legală, pe autostradă pe unde se poate, și fără pauze.
- Niciodată nu am reușit, mergând regulamentar, să scot timpi mai mici decât mijloacele de transport în comun.
- Dacă mergi regulamentar, ai toate șansele să te depășească toate autobuzele și microbuzele care circulă pe ruta respectivă. Mai mult, dacă mergi regulamentar, s-ar putea să provoci accidente rutiere, pentru că-i obligi pe grăbiți să te depășească!
Astfel, programul sosirilor în stații pentru transportul în comun nu îți permite să mergi regulamentar, ceea ce crește riscul producerii de accidente rutiere pentru că îți impune să depășești chiar și pe timp de ceață și vizibilitate redusă, iar cum companiile de transport nu au un program de iarnă și unul de vară, care să-ți permită să-ți adaptezi viteza la condițiile de drum de iarnă, se circulă cu viteze sporite, adesea neadaptate la condițiile de drum.
Dar, ce știu eu? Sunt doar un șofer amator.
Solutia la problema accidentelor rutiere fie a venit prea devreme pentru unii, fie va ajunge prea tarziu pentru majoritatea atunci cand va fi bine pusa la punct: masinile si mijloacele de transport in comun autonom.
Este cea mai ieftina solutie pe termen lung. Cazul cel mai clar si apropiat o reprezinta abordarea pentru luminile de zi.
Avem o legislatie, pozitiile aprinse in oras, faza scurta in afara. Ei bine, multor soferi le-a fost greu sa invarta un amarat de comutator. Ce solutii avem?
1. Ii educam pe cei care isi iau carnet si re-educam pe cei care au deja carnet sa faca asta.
2. Punem sisteme automate care sa aprinda luminile in locul soferului.
Solutia nr.2 este ca care a avut castig de cauza. Cum ar suna asta adaptata la situatia actuala?
Avem o problema. Prea multi morti si raniti pentru ca soferii nu pot controla si aprecia corect limitele masinilor. Ce facem?
1. Ii educam. Punem la punct scoli si poligoane precum in Finlanda impreuna cu o legislatie mai stricta de a obtine permisul.
http://www.dailymotion.com/video/x3o1tz8 – Segmentul de la 12:10 incolo.
2. Punem masina sa conduca in locul soferului.
Cheltuielile de personal necesare ca punctul 1 sa reuseasca pe termen lungi si la urmatoarele generatii vor fi extraordinar de mari. In schimb, varianta 2 presupune un efort sporit la inceput pana toti algorimtii si senzorii sunt indeajuns de bine dezvoltati cat sa faca treaba soferului si apoi doar imbunatatiri minore in timp ce securitatea sistemului de operare al masinii va reprezenta principala ocupatie de mentenanta.
Cred că doar 2 este fezabil, pentru că scoate omul din ecuație.