10 ani de permis, 0 amenzi, sfaturi

M-am luat cu munca, școala, politica, mutatul în altă țară și alte asemenea, și n-am apucat să scriu despre ceea ce-mi doream, și anume să vă împărtășesc câteva sfaturi – gânduri – despre condus.

  1. În primul rând, nu vă grăbiți. Niciodată.
    • Mergeam spre București, pe autostrada A2, și am văzut că un șofer cu o mașină puternică se grăbea de zor. L-am ajuns între Pitești și Râmnicu Vâlcea, unde se oprise la o cafea. Era mai obosit decât mine.
    • Pe majoritatea segmentelor de drum, viteza este stabilită atât pentru siguranța rutieră, cât și pentru confortul Dumneavoastră. Puteți să vă smuciți și să faceți luxații, sau puteți merge frumos și confortabil.
    • Limita maximă a unui șofer normal, ne-profesionist, este de 900 de kilometri, poate 1000 în condiții de vreme bună, mix (autostradă și drum național), pe zi. Puteți călători confortabil, mergând regulamentar, sau puteți să-i dați gaz, în care caz ajungeți cu o oră mai devreme, maxim, și mult mai obosit. Are rost?
    • Atenția, ca și banii, este limitată. În cazul meu, am atenția maximă pentru maxim două ore de condus, am o atenție bună pentru încă șase ore de condus, și am o atenție acceptabilă pentru încă maxim una sau două ore, la mers regulamentar. La viteză, cifrele de atenție mi se reduc la jumătate. Așa cum mașina arde mai mult gaz când îi dai în freză, tot așa și atenția se diminuează mai repede.
    • Dacă nu aveți viteză și faceți o greșeală, ceilalți mai au timp să salveze situația. Pe mulți i-am ajutat circulând regulamentar, în timp ce ei se grăbeau. Bașca, într-o seară, între Alba Iulia și Simeria, nouă accidente am reușit să previn, și eram cu Smărtuțul.
    • Semnele de circulație sunt, în general, puse cu cap. Dacă sunteți atenți la drum, observați că ele au o logică foarte clară.
    • Da, există și semne puse aiurea, sau uitate pe marginea drumului, precum în Oltenia, între Horezu și Râmnicu Vâlcea, unde văd c-au rămas niște semne de limiare la 30 Km/h pe segmente reparate. Domnule polițist de la rutieră, cei care avem permis avem, în general, testul psihologic luat pe bune. Adică suntem normali la cap. Dacă pui un semn de 30 de Km/h aici și unul peste 3 kilometri, fără a semnaliza corespunzător, nu înseamnă că la un kilometru între semne voi circula cu 30. Adică, nu suntem tâmpiți, sper că nici Dumneavoastră.
  2. În al doilea rând, trebuie să mergeți așa cum vă simțiți confortabil:
    • În primul rând, trebuie să mergeți cu viteza care să vă permită să vă simțiți în siguranță. Dacă mergeți cu viteză și nu vă simțiți în siguranță, cel mai probabil că nici nu sunteți, deci reduceți viteza.
    • De multe ori, merg în coloană. N-am nicio jenă să merg cu 100 sau cu 110. Doar că nu mă simt confortabil să merg cu peste 80 prin localitate, așa că o las mai încet, restul să mă depășească, dacă vor. Nu merg cu 130 de Km/h pe drum național, că drumul nu a fost proiectat pentru așa ceva.
    • Dacă mergeți la drum lung, recomandarea mea este să mergeți cât se poate de regulamentar, obosiți mai încet și nu mai aveți stressul că vine poliția cu radarul de undeva.
    • Șoferul pune muzica. Nu contează cine, ce preferințe are. Șoferul trebuie să fie cel mai confortabil, pentru că el este cel care depune cel mai mult efort.
    • Dacă șoferul are copilot, acesta trebuie să-l ajute pe șofer ba deschizându-i punga cu mâncare, ba cu apă, ba cu cafea, orice, astfel încât atenția șoferului să nu fie abătută de la drum către trivialități ca acestea. Ideal, copilotul trebuie să știe măcar controalele de mediu din mașină (dezaburirea, ventilația) astfel încât, atunci când i se cere, să poată să comande instrumentele.
    • Niciodată, dar niciodată, nu vorbesc la telefon. Dacă sună cineva, răspunde copilotul. Dacă nu am copilot, sun înapoi când pot opri în siguranță. În general, niciun apel nu este atât de important încât să risc să mor pentru el. Sunt la volan, lumea să învețe să aștepte.
    • Niciodată, dar niciodată să nu conduceți la ore nefamiliare Dumneavoastră. De ememplu, eu sunt foarte activ ziua, de la răsărit și până la ora 23. Astfel, în general mă culc la ora 23:30. Ce înseamnă asta? Că dacă este ora 23:30 iar eu sunt la volan, există riscul să ațipesc, sau să fac accident din cauza atenției scăzute. Ceasul biologic nu iartă pe nimeni.
    • Tot vis-a-vis de ceasul biologic, eu când am de mers la drum lung, nu pun ceasul să sune. Când mă trezesc, atunci plecăm la drum, nu mai devreme. Nu are rost să-mi stric ziua, ieșindu-mi din ciclul meu. Risc să fac accident fiind fie somnoros, fie posomorât, fie ofticat de-a dreptul. N-are rost. Dorm omenește, ca să pot conduce regește.
    • Dacă între viteza Dumnavoastră și viteza coloanei este o diferență mai mare de 20 de Km/h, sunteți un pericol public, prin aceea că-i forțați pe alți șoferi să greșească. Cel mai bine este să trageți pe dreapta, ca să fiți depășit.
    • Dacă șoferii din spate sunt prea agresivi, iar în România cam sunt, trageți pe drepta, să se ducă. Nu vreți să fiți loviți din spate și proiectați în cienva de pe contrasens de către un idiot care se grăbește. Mai bine trageți pe dreapta, să se ducă-n… drumul său.
    • Nu vă enervați. Mai mult, mențineți-vă calmul. Ca și într-o relație, nervii dănează grav. Dacă, totuși, vă enervați, calmați-vă, că nu suntem copii, trecem mai departe și aia e.
  3. Oricine poate greși, inclusiv Dumneavoastră.
    • O dată făceam stânga de la Rompetrol Orăștie, să intru înapoi pe drumul european, sensul de mers spre Alba Iulia. După ce coloana de pe sensul meu de mers a trecut, m-am băgat să fac stânga. Deși eram atent, n-am văzut că din contrasens vedea altcineva, nu se vedea din poziția mea inițială. Dacă omul nu mergea regulamentat, ieșea accident. Așa, a avut timp să frâneze.
    • Altă dată, în Germania, eram pe autostradă, pe banda a doua pe care unii depășeau un TIR, eu mergeam mai repede, așa că am zis că mă bag pe banda a treia, pe care mergea cineva în spate. În ultima (mili)secundă înainte de impact, am văzut ceva în oglindă, am tras dreapta înapoi de volan, că încă nu ieșisem de pe banda mea. Aveam 130 de Km/h, iar cel pe care era să-l lovesc avea peste 230 Km/h, circulând regulamentar pe un segment de autostradă fără limită. Din cauza unghiului în care se găsea mașina mea, mașina din spate și mașina lui, autostrada fiind ușor curbată, nu aveam cum să-l văd. Eram și obosit, am condus 800 de Km în ziua respectivă, lucrurile nu erau optime.
    • Pe un drum pe care merg zi de zi, aproape de un semafor, un scooter mergea regulamentar, cu 45 Km/h. Am avut un moment de prostie, l-am depășit și apoi am frânat brusc, ca să fac dreapta la semafor. Dacă omul nu era atent, intra în laterala mașinii, din prostia mea. Foarte important: oricine poate avea un moment de prostie.
  4. Mașina trebuie să fie în stare bună. Foarte important, să aveți anvelope bune. Pe mine m-au salvat de câteva ori.
    • Ieșeam din Râmnicu Vâlcea mergând spre Sibiu, în coloană, plictiseală, atenție scăzută. Cel din fața mea a semnalizat (dar nu l-am văzut) că oprește să intre în curte. L-am văzut în fața mea stasționând, în 20 de metri. Am frânat brusc. Dacă aveam alte anvelope în loc de Falken Sincera cu factor de aderență de clasă A, mă lipeam de om.
    • Când era să mă lipesc de nenea cu mașinuță sport pe autostradă înainte de Köln, am virat brusc. Dacă la efectuarea virajului brusc mașina nu avea aderență sau dacă nu avea manevrabilitate bună, muream.
    • Dacă mașina vă obosește excesiv, ar fi cazul să o schimbați cu una cu cutie automată, pentru că o mașină cu transmisie automată este mult mai puțin solicitantă decât una cu transmisie manuală. Pote credeți că v0ați obișnuit cu manuală, și nu mai obosiți, în realitate suneți atent la motor, la trafic, la pasageri, sunteți atent să schimbați viteza etc. Scriam mai sus, puterea cognitivă – atenția – este limitată, n-are rost s-o cheltuiți pe trivialități precum schimbatul vitezei.
    • Anvelopele trebuie să fie minim de clasă C la umezeală, dacă vreți să vă știți în siguranță. Faptul că anvelopele sunt noi este irelevant, nu toate anvelopele sunt la fel. La Lupo am așa:
      • Anvelope de vară: Falken Sincera, clasă A, 168 de lei bucata.
      • Anvelope de iarnă: Pirelli Snow Control 3, clasă A, acum nu mai am linkul, în jur de 200 de lei bucata.
  5. Pentru șoferii începători, sunt câteva lucruri care nu prea se învață la școala de șoferi:
    • Teama de a conduce dispare cam după 2000 – 3000 de kilometri, cel mai devreme.
    • După 2-3 luni de condus, doar ți se pare că știi să conduci, pentru că în realitate nu știi. Ține cont de asta, nu ești zmeu, nu știi, nu ai instinctul format, ai doar reflexul muscular de a schimba vitezele și atât.
    • Nu tăia curbele. Întotdeauna, dar întotdeauna să rămâi pe banda ta, chiar dacă asta înseamnă că trebuie să frânezi.
    • La început, să nu conduceți singuri mai mult de o oră pe zi, sau mai mult de 100 de kilometri. Atenția șoferilor începători scade foarte rapid și aveți tendința să intrați în panică, dacă vă prindeți de schemă.
    • Medicamentele de răceală afectează capacitatea de a conduce autovehicule, nu vă riscați.
    • Orgoliul la volan dăunează grav sănătății, mașinii și asigurării obligatorii.
    • Este preferabil ca discuțiile din mașină să se mențină la un nivel superficial. Și este preferabil copilotul să nu pună întrebări grele sau să ceară decizii (unde oprim, ce mâncăm, care este sensul vieții). Copilotul poate zice: oprim la prima, de exemplu, dacă șoferul este de acoord. Șoferul trebuie degrevat de decizii/ gândire ca să se poată concentra la drum.

Urmând cele de mai sus, am parcurs peste 80,000 de kilometri fără incidente, fără amenzi, fără stres, ceea ce vă doresc și Dumneavoastră.

2 Comentarii

  1. Mălin 11 noiembrie 2018 la 09:27 - Raspunde

    Mno’ anumite cifre sunt relative și diferă de la caz la caz.
    Eu am traversat de 6 ori Europa mergând de la Barcelona la Sibiu și înapoi fără să fiu șofer profesionist și fără să circul săptămânal mai mult de 200km pentru că nu prea ai unde merge așa de departe aici în insulă.
    Iar treaba asta cu oboseala, atenția și greșelile depinde de foarte mulți factori printre care cei mai importanți sunt cei ce țin de condiții de drum și de starea psihică a șoferului.

    • Robin Molnar 25 noiembrie 2019 la 23:11 - Raspunde

      Ceva sfaturi ne poți da? Cât ai făcut pe drum? Cum te-ai odihnit? Câtă cafea bei, sau cum te menții energizat?

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vreau să fiu părtaș la faptă. Poți, de asemenea, să fii părtaș și fără martori.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.