De ce amenzile din România nu sunt eficiente – explicație inginerească

În România, amenzile rutiere cresc liniar, de la minim două la maximum douăzeci de puncte. Daci, de la 140 la 1400 de lei. Problema este că riscul nu crește, ca și amenda, liniar, ci exponențial.

Cum ar trebui să fie amenzile rutiere

Cum ar trebui să fie amenzile rutiere

Astfel, dacă amenda crește liniar, iar riscul crește exponențial, zona de risc crescut este cu mult peste zona amendabilă, adică amenda nu acoperă riscul, deci la viteze mari, amenda devine nesemnificativă, în raport cu riscul, deci amenda devine ineficientă, deci inutilă.

În contrapondere, la viteze mici, amenda este mai mare decât riscul. Ai cu 11 Km/h în plus în oraș? Să zicem că e limită de 70, pe drum european. Ai 81. Sau 85. Este irelevant, nu se poate spune că ai viteză, respectiv că riscul de  producere a accidentelor este direct proporțional cu amenda.

Practic, amenzile la viteze mici sunt punitive. Adică, mai mult dau în cap, decât previn, cum e în cazul amenzilor mari. De aceea și spun: dacă amenda este liniară și riscul exponențial, amenda n-o să fie mai mare decât riscul.

De aceea, sistemul funcționează doar pe jumătate, adică până la punctul de intersecție dintre risc și amendă. Mai departe e legea junglei, inconștiența șoferilor și nepăsarea autorităților.

Ce ar trebui făcut în acest caz? Câteva chestii:

  1. Punctele-amendă să se dea în funcție de venitul fiecăruia, dar nu mai puțin de 10% din salariul minim.
  2. Confiscarea mașinilor și vinderea lor. Nu, dacă mergi cu peste 200 de Km/h pe autostradă nu, nu doar că-ți luăm permisul, dar îți luăm și mașina. Pentru că, în acest caz, conform amenzii propuse, valoarea acesteia ar fi atât de mare, încât numai mașina mai poate acoperi așa un risc.

Desigur, s-ar putea ca doar valoarea mașinii, la 240 de Km/h, să nu acopere valoarea pecuniară a riscului. Dar nu trebuie să ne băgăm la om în casă, să-i luăm ceasul de la mână și frigiderul, din moment ce riscul va fi anulat pin confiscarea mașinii.

Pe de altă parte, suntem pregătiți să facem ceea ce trebuie?

P.S. Într-un an, am mers 19,171 de kilometri, fără incidente.

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Vreau să fiu părtaș la faptă. Poți, de asemenea, să fii părtaș și fără martori.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.